Första elbilen testad av Euro NCAP
Euro NCAP har under dagen presenterat testresultat för sex nykrockade bilmodeller. I den senaste gruppen av krocktestade bilar utmärker sig elbilen Mitsubishi iMiev och Dacia Duster av olika anledningar.
Den senaste omgången publicerade testresultat från Euro NCAP är lite speciell. Nu hittar vi för första gången en elbil bland de krockade bilarna. Euro NCAP har genomfört de första krockproven med Mitsubishi iMiev, och således även trillingsyskonen Citroën C-Zero och Peugeot iOn. Det blev inget toppbetyg, men fyra stjärnor är ändå godkänt.
– Mitsubishis ansträngningar visar att batteridrivna bilar kan vara lika säkra som vanliga bilar. Det visar också att fem stjärnor inte är någon omöjlighet för elbilar. Oavsett om bilarna är tillverkade av stora eller små företag ska kunderna kunna förvänta sig att få samma säkerhetsnivå i en elbil som i konventionella bilar, säger Euro NCAP:s talesman Michiel van Ratingen.
En annan bil som utmärker sig bland de sex senast testade bilarna är Dacia Duster, dessvärre utmärkte den sig negativt. Euro NCAP imponerades inte av krocksäkerheten och delar endast ut tre stjärnor till Duster. Euro NCAP tycker att det är synd att moderföretaget Renault inte lägger lika stor vikt vid säkerhet när det gäller Dacia som det egna märket. Duster fick endast 28 procent i fotgängarskydd och 29 procent i förarstödsystem eftersom antisladdsystem inte är standard. Bilar som kan känna sig lite mer stolta, och skryta med fem stjärnor, är BMW X1, Hyundai ix20, Mitsubishi ASX och Nissan Juke.
https://youtu.be/QWWk0Out3bM?height=347&width=575https://youtu.be/ckH5lCNtl_4?height=347&width=575https://youtu.be/VT9SIhjOeew?height=347&width=575https://youtu.be/90dddxNGB40?height=347&width=575https://youtu.be/1VzKCJDN2ts?height=347&width=575https://youtu.be/Zlzv4ZSeg4w?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se