Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Första generationen Range Rover åter i produktion

Land Rover Classic ska börja bygga första generationen Range Rover. Men skynda på med din beställning – det blir bara tio exemplar.

Tycker du att dagens suvar inte håller måttet eller helt enkelt ogillar modern design och tekniska nymodigheter. Då kan du glädja dig åt att Range Rover av första generationen återuppstår. Ja, i tio exemplar vill säga.

Testvinnaren

”British Leyland har lyckats med det orimliga.” Så löd summeringen när vi i nummer 22/1975 testade Range Rover mot konkurrenterna Chevrolet Blazer, International Scout och Jeep Cherokee. Efter en resa på 400 mil över stock och sten, på motor- och landsväg till Nordkap och tillbaka till Stockholm stod Range Rover som segrare. Kombinationen av komfort och vägegenskaper var helt enkelt överlägsna.

Bilarna kommer renoveras med originaldelar från 1970-talet, lackas i kulören Bahama Gold och klädseln kommer vara i ljusbrunt tyg. Motorn blir givetvis den gamla V8:an på 3,5 liter och 132 hästkrafter och kommer vara kopplad till en manuell låda med fyra växlar. Drivningen sker självklart på alla fyra hjul. Det alltså den första versionen av Range Rover, med tre dörrar, det handlar om. Bakdörrarna kom först 1981.

Det är inte första gången som Jaguar Land Rover nytillverkar gamla modeller. Förra året började man bygga 25 exemplar av Land Rovers första modell som kom 1948. Det första exemplaret visades upp under Techno-Classica i Essen.

Även sportbilsklassikern Jaguar E-Type har åkt på en comeback då de sex sista av 18 planerade med lättviktskaross från 1963 började att färdigställas för ett par år sedan. Just nu bygger även Jaguar nio exemplar av modellen XKSS som ska levereras till sina kunder under året.

Arbetet ska göras tillsammans med kunden, enligt Land Rover Classic. Om det innebär att man som köpare även kommer att behöva skrapa rost framgår dock inte.

Range Rovern på bilderna här kommer att visas upp under Salon Retromobile i Paris och då stå bredvid tidigare nämnda E-Type och XKSS. Till skillnad från sportvagnarna kommer Range Rovern att vara överkomlig då priset är satt till 135 000 pund (närmare 1,5 miljoner kronor) att jämföra med en miljon pund (11 miljoner kronor) för sina sportiga bröder.

Så går nytta före nöje och ekonomin inte räcker riktigt hela vägen är valet enkelt!