Foto: Shutterstock

Fortsatt problem med ökande antal A-traktorer

Nu finns över 50 000 A-traktorer registrerade i landet och det är en fördubbling sedan de nya reglerna infördes för två år sedan. Det finns både för- och nackdelar med förändringen, men ett av de värsta problemen är trimmade A-traktorer. Samtidigt utreds frågan om fordonens tillåtna hastighet.

I juli 2020 införde Transportstyrelsen ändringar i reglerna för hur A-traktorer ska vara konstruerade. Fordonet måste ha en konstruktiv hastighet som inte får överstiga 30 kilometer i timmen och ska alltså vara spärrad för högre hastigheter. Regeländringen för två år sedan innebar att det nu är möjligt att spärra hastigheten elektroniskt i stället för mekaniskt, detta för att det skulle vara lättare att bygga om nyare, mer moderna bilar till A-traktorer.

Regeländringen medförde både för- och nackdelar, menar Transportstyrelsen. En fördel är att just modernare bilar är bättre för miljön och mer trafiksäkra än äldre bilar, som tidigare uteslutande användes för konvertering till A-traktor. Men det finns en rad nackdelar också, som Teknikens Värld rapporterat om löpande.

Regeländringen ledde till att antalet A-traktorer ökat drastiskt och i dag är antalet fördubblat – det finns över 50 000 registrerade A-traktorer i Sverige. Detta har bland annat inneburit fler olyckor med fordonstypen, dels för att de ökat i antal och dels för att det är så unga personer som kör.

Även hastighetsspärren är omdiskuterad och det främsta argumentet för att höja spärren är på grund av att mopedbilar, som inte är lika trafiksäkra, får köras i 45 kilometer i timmen. Det är en svår fråga då motparten återigen argumenterar för förarnas unga ålder och att de saknar erfarenheten av att köra bil. Frågan utreds av regeringen för närvarande och uppdraget ska redovisas i november.

Ett annat problem med hastigheten är trimmade A-traktorer, vi har exempelvis tidigare skrivit om en A-traktor som jagades av polis för att den kördes i 170 kilometer i timmen. Förutom att det är olagligt och föraren riskerar att bli dömd för olovlig körning samt få körkortet återkallat så är det en trafikfara, menar Transportstyrelsen.

– En 15-åring med mopedkörkort har inte erfarenhet och mognad för att köra en regelrätt bil. Jag vill trycka på att det finns ett stort föräldraansvar i den här frågan. Om du som förälder vet att din ungdom kör en manipulerad A-traktor och inte gör något åt det kan du fällas för tillåtande av olovlig körning. Det i sin tur kan leda till att ditt eget körkort blir återkallat, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.