Framtiden är här - Honda FCX Concept Car
Veckan efter midsommar kommer motorjournalister från hela världen till Gotland Ring för att provköra Hondas bränslecellsbil, FCX Concept Car.
Nu verkar det som om verkligheten har kört i kapp framtiden. Veckan efter midsommar kommer provkörningen av Hondas bränslecellsbil FCX Concept Car äga rum på Gotland Ring. Jonas Borglund från Teknikens Värld kommer att vara på plats för att provköra och smaka på avgaserna, som enligt uppgift inte ska vara något annat än vattenånga.
Ännu är modellen på prototypstadiet, och därför kallas bilen fortfarande FCX Concept Car. Dock är serieproduktionen nära förestående. Redan nästa år ska lanseringen påbörjas i Japan och USA.
Bilen är en mellanstor modell med fyra dörrar och en till synes rymlig kupé. Instrumenteringen har en lätt futuristiskt stuk. Här ryms bland annat bränslemängdsmätaren för vätgasen.
Genom placeringen av bränslecellpaket och vätgastankar har bilen fått ett lågt golv och därmed lägre tyngdpunkt än sin föregångare. Det har också gett förutsättningar för Hondas formgivare att skapa en attraktiv modell med hög åkkomfort och mycket goda utrymmen för passagerare och förare.
Den eleganta sportcoupé-formen och låga markfrigången, så väl som de rymliga interiördimensionerna, är möjliga tack vare V Flow bränslecellsplattform, hjärtat i FCX Concept Car. Till skillnad mot tidigare bränslecellspaket, där vätgas och vatten bildades i ett horisontellt elektriskt flöde, har nya FCX Concept Car ett vertikalt flöde där gravitationen kan medverka till vattendränaget för att erhålla en högeffektiv prestanda. Resultatet blir högre effekt och en stabil energialstring under olika förhållanden. Nya FCX FC Stack är 20 procent mindre och 30 procent lättare än Hondas förra generation FCX FC Stack. Trots det mindre formatet har effekten ökat med 14 kW.
Motorns toppeffekt uppges vara 95 kW, vilket motsvarar cirka 127 hästkrafter. Växellådan är servoassisterad. Batteri och reservkraft utgörs av ett högeffektivt litiumjonbatteri som tillvaratar energin vid bromsning. Toppfarten uppges vara 160 kilometer i timmen, och räckvidden på en laddning anges vara upp till 57 mil.
Att Honda väljer just Gotland Ring som värd för detta viktiga evenemang kan bero på att Gotland Ring marknadsförs som en ekologisk motoranläggning. Bland annat har de egna vindkraftverk som producerar el till anläggningen. Dessutom är miljön vacker och banan extremt rolig att köra på.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se