Från koncept till bil: Ford Ka
Fords formglada filur förförde folket. Här är historien om Ford Ka, ända från konceptet 1994.
Den saknade såväl motor som öppningsbara dörrar, ändå blev Fords koncept ka: en publikmagnet under Genèvesalongen 1994. Det var ett sätt att pejla läget eftersom kundernas smak bestämde utseendet på koncernens bilar, enligt Europachefen Jaques Nasser.
Formen på konceptet var signerad svenskättlingen Chris Svensson, då nyanställd inom företaget, i dag chefsdesigner för dess Nord- och Sydamerikasektion. Grunden var hans examensarbete från 1992 och huvuddragen hängde med ända till den produktionsklara bilen som presenterades hösten 1996. Fronten, med sin förvånade uppsyn, ersattes förvisso av en ny som följde Fords nya formspråk New Edge. Ka blev den första modellen ut och snart följde Mondeo, Puma, Focus och Cougar. Innan Ka gjorde debut visades Ghias studie Saetta upp i Turin. Den avslöjade att Ford hade stora framtidsvisioner för modellen.
Formen, både in- och utvändigt, må ha varit nyskapande men det var inte tekniken. Ka byggde på samma plattform som fjärde generationen Fiesta, presenterad något år tidigare.
Axelavståndet var intakt men totallängden var kortad med 21 cm. Det gav en liten rymlig bil med små överhäng och vägegenskaper i toppklass. Smolket i bägaren var motorn – en stötstångshistoria med rötter i 1950-talet – som fick utstå mycket kritik, inte bara från Teknikens Värld testlag.
Samma testlag ställde Ka mot småbilarnas urmoder Hundkojan, som 1997 alltjämt var i produktion. Märkligt nog var Ka billigare.
De stryktåliga men fula skärmkanterna fick en hel del kritik även de. 1999 beslöt Ford att byta dessa mot lackerade diton i karossens färg. 2002 byttes motorn ut mot en modernare med överliggande kamaxel och 69 hästkrafter.
Ford måste ha haft Ghias koncept från 1996 kvar i bakhuvudet för under Parissalongen 2003 presenterades roadsterversionen StreetKa med sångerskan Kylie Minogue som dragplåster. I samma veva kom den sportigare versionen SportKa. Ka hade då redan tillverkats i över en miljon exemplar och modellnamnet lever än. 2008 ersattes urmodellen av en Fiatbaserad version och delade plattform med Fiatmodellerna 500 och Panda.
Historik
1994 Konceptet ka: visas upp i Genève.
1996 I Turin visar Ghia upp sin Saetta.
1996 Ka gör debut under hösten.
2003 SportKa och StreetKa kompletterar.
2008 Ur-Ka ersätts av en ny generation, syskonmodell till Fiat 500.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se