Från koncept till bil: Nissan GT-R
Teknisk fyrfoting. Nissan GT-R är en asiatisk doldis som har tagit världen med storm.
Nissans bokstavskombination
GT-R klingar i dag nästan lika vackert i biltokars öron som Porsches sifferdito 911. 1969 debuterade GT–R på Skyline med sedankaross men det skulle dröja ett par generationer och flera decennier innan GT-R egentligen skulle bli känd utanför Asien.
2002 lades serien ned men redan 2001 visades ett koncept på en ersättare – utan prefixet Skyline (infällda bilden ovan). Den förde arvet som teknikpackad fyrhjulsdriven sportbil vidare – en GT-R för tvåtusentalet. Formen var slät och kopplingen till föregångarna inte glasklar om det inte varit för de dubbla baklamporna och i viss mån den stora grillen delad av en ribba på tvären.
GT-R hade alltid varit i framkant när det kom till förarassisterande teknik för sportig körning men inne i konceptet GT-R Prototype andades det mesta design där knappar och reglage trollats in i inredningen i form av touchknappar. Fyra år senare, åter på Tokyosalongen, presenterade Nissan nästa koncept. Trots att namnet var GT-R Proto hävdade Nissan att den upp till 90 procent stämde överens med den produktionsklara bilen som skulle se dagens ljus 2007.
LÄS MER: Från koncept till bil
Formen gick igen från 2001 års koncept men fronten hade nu former och större strålkastare, huven nya veck, bakluckan en vinge och hela bakpartiet en rundare form. Invändigt såg det äntligen ut som en bil även om mittkonsolen toppades av en rejäl skärm – högst ovanligt vid tidpunkten. Där gick allsköns data om din körning att plocka fram. ”Som ett TV-spel”, tänker du. Helt rätt då skaparna av spelet Gran Turismo varit delaktiga i utvecklingen.
2011 uppdaterades GT-R milt såväl kosmetiskt som motormässigt och i Teknikens Värld nummer 24/2012 vann GT-R i test mot Audi RS4 och Polestarversioner av Volvo S60 och V60. Detta trots att vi tyckte att formen kändes daterad. Samtidigt var det en seger för ingenjörerna mot marknadsfolket. Funktion hade gått före form och av bara farten hade GT-R blivit en levande legend.
Till Bankalaset i nummer 16/2015 trodde vi att GT-R skulle få en efterträdare men det visade sig bli ytterligare en uppdatering som räckte till femteplats i den stenhårda konkurrensen.
Historik
1969 Namnet GT-R gör debut.
2001 GT-R Prototype visas upp i Tokyo.
2005 ”Produktionsklara” GT-R Proto.
2007 Nissan GT-R kommer i produktion.
2016 GT-R får sitt andra ansiktslyft.
Texten är tidigare publicerad i Teknikens Värld nummer 25/2016.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se