Från koncept till bil: Volvo S80
Från vitvara till vägflundra. Här är historien om Volvo S80 – miljökonceptet som blev en lyxbil.
Den internationella motorpressen nickade samstämmigt. Med
S80 hade Volvo tvättat bort sin träiga image. Mest lättade var brittiska Car: ”Det är roligt att se att Sverige kan producera bilar som inte är fula med flit.”
Nu när S80 går ur tiden är det hög tid att blicka tillbaka, ända till 1986 då samarbetet mellan Volvo, Kungliga Tekniska Högskolan, ABB och Vattenfall startade. Formen hamrades fram av Volvos designkontor i Kalifornien och visades upp under Parissalongen 1992.
S80 var något så ovanligt som en Volvo med former och lite av en föregångare när det kommer till så kallade retrobilar. Motorhuvens bula skulle föra tankarna till PV 444 och de breda höfterna ska ha inspirerats av Amazon. Det som stod i Paris var dock ett koncept vid namn ECC – Environmental Concept Car. Det var inte formen som var det centrala. Modellen var Volvos designstudie på en bil som kunde mäkta med framtida miljölagstiftningar. ECC var en hybridbil som kombinerade el- och gasturbindrift.
Inte bara Teknikens Värld hittade sin favorit, ECC blev salongens stjärna. Hybridbilar hade tidigare varit spolformade saker blott med plats för två, likt ”Blixt Gordons tjänstefordon”, som vår Calle Carlqvist uttryckte det.
1998 hade namnet ändrats till S80, den byråhöga bakluckan kapats ner, ögon och mun i fronten öppnats upp. Det var inte längre en hybridbil men surr blev det ändå om det under huven. Volvo hade där lyckats placera en rak sexcylindrig motor på tvären. Det var de emellertid inte först med, engelsmännen hade lyckats med bedriften på en av sina modeller (Austin/Morris 2200 och Leyland Princess) strax innan deras bilindustri kapsejsade.
I Tekniken Värld ställdes S80 genast i test mot Saab 9-5 samt tyskarna Audi A6 och BMW 5-serie och hade mest gemensamt med den sistnämnda. Volvon var förvånansvärt stum och kul att köra – sina rejäla mått till trots.
LÄS MER: Från koncept till bil
S80 tillverkades i 368 000 exemplar och var den första och sista modellen att byggas på P2-plattformen. I Teknikens Värld hade vi 2010 en S80 som vinterskott som vi snåltrimmade till den grad att den gick billigare än ”nya” S80 DRIVe.
Historik
1992 Konceptbilen ECC visas upp i Paris.
1998 S80 efterträder S90.
2003 Volvo S80 får en facelift.
2006 En ny generation S80 tar vid.
2010 Snål-e, vår trimmade gamla S80.
2016 Modellen lägg ned.
Texten är tidigare publicerad i Teknikens Värld nummer 10/2016.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se