Full gas för tjänstebilar
Regeringen vill ge fortsatt rabatt till el- och gasdrivna tjänstebilar. Etanolbilar och hybridbilar som Toyota Prius blir utan stimulans.
Finansminister Anders Borg och miljöminister Andreas Carlgren ger i en debattartikel i Göteborgsposten klart besked i den segdragna tjänstebilsfrågan. Lösningen blir att skrota förmånsvärdesrabatterna för etanolbilar och för elhybrider som Toyota Prius. Anledningen är att syftet med att stimulera en marknadsintroduktion har uppnåtts, enligt Borg och Carlgren.
Nuvarande rabatter för gasdrivna bilar och renodlade elbilar samt laddhybrider förlängs till att gälla till och med 2013. Som artikeln är skriven får man anta att det blir samma rabatt som tidigare, 40 procent eller högst 16 000 kronor per år, som kommer att gälla.
Helt rabattlösa blir dock inte etanol och hybridmodellerna. Förmånsvärdet kommer även i fortsättningen att beräknas på priset för en motsvarande bil med konventionell teknik.
Förslaget har redan kritiserats av en av branschens tyngre profiler, exempelvis tjänstebilskonsulten Ronny Svensson som kallar förslaget ”sämsta tänkbara” eftersom det inte ger några besked om hur mer beständiga regler kan se ut.
– Regeringens besked är inte bra nog. Det bara förlänger osäkerheten, till ingen nytta, säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsulten Ynnor.
– Men de som köper bil nu ställs inför exakt samma dilemma igen 2013 eftersom vi inte får besked om vad som ska hända efter 2013, menar Ronny Svensson.
Skattebefrielsen för miljöbilar kommer också ses över. Ministrarna skriver att man från 2013 övergår ”till en ny miljöbilsdefinition som baseras på den EU-förordning som bilindustrin har att förhålla sig till”. Vad detta innebär i praktiken återstår att se.
Supermiljöbilspremien på 40 000 kronor, som enligt förslaget bara ska gälla privatbilister, ska ut på remiss och därefter genomföras. Regeringen hoppas på 2012.
För bilmarknaden kommer beskedet att innebära att försäljningen av etanolbilar kommer att ebba ut, samt att försäljningen av elhybrider får det än svårare. Redan nu är försäljningen av Toyota Prius halverad på grund av osäkerheten kring förmånsskatterna. Med vetskapen om att förmånerna definitivt är skrotade kommer försäljningen att minskas ytterligare.
Förslaget kommer sannolikt att gynna försäljningen av gasbilar kraftigt samt underlätta introduktionen av laddhybrider som Chevrolet Volt och Opel Ampera. Dessa kommer med en kraftig förmånsvärdesrabatt bli de verkliga klippen för tjänstebilsförare de närmaste åren.
Lågt förmånsvärde och synnerligen marginell rörlig milkostnad – kan det bli bättre?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se