Full kontroll på nya Evon
Nya Mitsubishi Lancer Evolution får fyrhjulsdrift med aktiv stabilitetskontroll och växellåda med dubbelkoppling.
Nya Misubishi Lancer Evolution kommer att få Mitsubishis nya fyrhjulsdrift, S-AWC (Super All- Wheel Control) med aktiv stabilitetskontroll. Dessutom blir växellådan med dubbelkoppling, som Mitsubishi väljer att kalla SST (Sport Shift Transmission). Mitsubishis dubbelkoppling är av samma typ som Volkswagens DSG, med en koppling för första, tredje samt femte växeln medan den andra kopplingen är för andra, fjärde och sjätte växeln. Fördelarna med den nya dubbelkopplingen är snabbare växelbyten och aningen lägre bränsleförbrukning.
Växelsystemet har tre förinställda lägen som föraren kan välja mellan; normal, sport och ultra-sport. Precis som tidigare kommer fyrhjulsdriften ha tre olika lägen för asphalt, grus och snö.
Nya Evon kommer att presenteras på bilsalongen i Frankfurt nu i september.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se