Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
070711-mitsubishi-evolution070711-mitsubishi-evolution070711-mitsubishi-evolution
070711-mitsubishi-evolution

Full kontroll på nya Evon

Nya Mitsubishi Lancer Evolution får fyrhjulsdrift med aktiv stabilitetskontroll och växellåda med dubbelkoppling. 

Nya Misubishi Lancer Evolution kommer att få Mitsubishis nya fyrhjulsdrift, S-AWC (Super All- Wheel Control) med aktiv stabilitetskontroll. Dessutom blir växellådan med dubbelkoppling, som Mitsubishi väljer att kalla SST (Sport Shift Transmission). Mitsubishis dubbelkoppling är av samma typ som Volkswagens DSG, med en koppling för första, tredje samt femte växeln medan den andra kopplingen är för andra, fjärde och sjätte växeln. Fördelarna med den nya dubbelkopplingen är snabbare växelbyten och aningen lägre bränsleförbrukning. 

Växelsystemet har tre förinställda lägen som föraren kan välja mellan; normal, sport och ultra-sport. Precis som tidigare kommer fyrhjulsdriften ha tre olika lägen för asphalt, grus och snö.

Nya Evon kommer att presenteras på bilsalongen i Frankfurt nu i september.