Full pott för nya Superb – värre för Fiat
Nya Skoda Superb kammade hem fem stjärnor i Euro NCAP:s senaste krocktestomgång. Nya Hyundai i20 fick endast fyra stjärnor. Sämst var Fiat Panda Cross som fick lågt betyg – tre stjärnor.
Tre nya bilar har krocktestats av Euro NCAP. Trion denna gång bestod av Skoda Superb, Hyundai i20 och Fiat Panda Cross. Det blev spridda skurar betygsmässigt, där tjeckerna drog det längsta strået medan italienarna fick det så förhatliga korta strået.
https://youtu.be/5iM_zsw278YSkoda Superb
Att nya Skoda Superb skulle få full pott, det vill säga fem stjärnor, var inte direkt oväntat. I vuxenskyddet erhöll bilen betyget 86 procent, i barnskyddet 86 procent, i fotgängarskyddet 71 procent och i förarstödsystemen 76 procent.
De enda egentliga plumparna i protokollet var vid frontalkrocktestet (hela frontens bredd) där skyddet mot förarens bröstkorg ansågs vara medelmåttigt samt vid påkörning bakifrån där baksätespassagerarnas skydd mot pisksnärtskador ansågs även det vara medelmåttigt. Fotgängarskyddet rankas som bra trots några farliga ytor vid huvkanten och A-stolparna som anses vara för hårda.
Superb fick inga poäng för autobroms eftersom det inte tillhör standardutrustningen över hela Europa. I Sverige är det däremot standardutrustning
.
https://youtu.be/MBUPwFdKOQ0Hyundai i20
Småbilen Hyundai i20
fixade betyget fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest genom att få 85 procent i vuxenskyddet, 73 procent i barnskyddet, 79 procent i fotgängarskyddet och 64 procent i förarstödsystem.Vuxenskyddet fick poängavdrag för att krockgardinens bakkant fastnade i bilens inredning vid krock från sidan och vid krock mot stolpe. Därför blåstes krockgardinen inte upp korrekt och skyddade därmed passagerarna sämre än tänkt. Hyundai har inlett en utredning för att gå till botten med problemet och vi förmodar att de snart kommer med en lösning. Då kommer bilen sannolikt att krocktestas igen.I fotgängarskyddet uppvisade i20 bra egenskaper, men som på så många andra bilar var det återigen A-stolparna som drog ner betyget en aning, de är helt enkelt för hårda.
https://youtu.be/ynlKeHgLawgFiat Panda Cross
Fyrhjulsdrivna Fiat Panda Cross, en tuffare version av Panda 4x4, lyckades inte speciellt bra i krocktestet. Med tanke på konkurrensen är tre stjärnor inte godkänt. Det ska dock tilläggas att Fiat Panda är en gammal modell. Medan ovan nämnda Superb och i20 är helt nya är Panda från 2011. Kraven vid krocktest har skärpts rejält sedan Panda introducerades på marknaden. När modellen krocktestades för första gången, 2011, erhöll den fyra stjärnor.
I de olika delmomenten såg poängutdelningen ut som följer: 70 procent i vuxenskydd, 77 procent i barnskydd, 50 procent i fotgängarskydd och 46 procent i förarstödsystem.
Vid frontalkrocken skyddade Panda Cross föraren på ett dåligt sätt. Krockkudden blåstes inte upp tillräckligt och både huvud och bröstkorg kom därför i kontakt med ratten.
Fotgängarskyddet på Fiat Panda Cross tillhör inte bland de bättre. Framför allt stötfångaren men även huven har undermåligt skydd för ben och huvud.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se