Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
090219-euro-ncap-nyabetyg
090219-euro-ncap-nyabetyg
090219-euro-ncap-nyabetyg
090219-euro-ncap-nyabetyg

Fyra bilar fick toppbetyg i Euro NCAP

I dag presenterar Euro NCAP resultaten från sex krocktestade bilar. Resultaten är baserade på deras något omgjorda betygsystem som bättre speglar verkligheten i dag. Högsta betyg fick Mazda 6, Mitsubishi Lancer, Toyota Avensis och Toyota iQ. Citroën C3 Picasso och Subaru Impreza klarade sig inte riktigt lika bra.

Tidigare krocktester i Euro NCAP har mynnat ut i ett betyg baserat på tre olika delmoment. Numera är det fyra delmoment som gäller. Förutom tidigare vuxenskydd, barnskydd samt fotgängarskydd finns det nu också ”Safety Assist” att ta hänsyn till. Safety Assist innebär en granskning av tre olika assistanssystem – hastighetsbegränsare/varnare, bältespåminnare och antisladdsystem (ESP/ESC). Dessutom finns det ett nytt delmoment i vuxenskyddet – påkörningar bakifrån, det vill säga bilens whiplashskydd.

För att en bil ska kunna erhålla högsta betyg, fem stjärnor, måste 85 procent av modellens försäljningsvolym vara utrustad med antisladd och åtminstone finnas som tillval på alla modellvarianter.

Mazda 6 fick full pott i totalbetyget. I vuxenskyddet nådde bilen upp till 77 procent av totalpoängen, eller 28 poäng om man önskar uttrycka det på det viset. Den något låga poängutdelningen beror först och främst på det dåliga skyddet vid sidokollision med stolpe samt det måttliga whiplashskyddet.

I barnskyddet fick Mazda 6 81 procent/40 poäng med bland annat maxpoäng för skyddet av barn på tre år. Däremot blev det avdrag för dåligt utmärkta ISOFIX-fästen och dålig information om passagerarkrockkuddens status.

I fotgängarskyddet uppnådde bilen 49 procent/18 poäng genom att stötfångaren gav ett bra skydd mot fotgängarnas ben. Däremot ger huven dåligt skydd mot både vuxnas och barns huvud vid islag.

I delmomentet assistansskydd (Safety Assist) fick Mazda 6 71 procent/5 poäng baserat på att hastighetsbegränsare/varnare saknas (0 poäng), antisladd finns på alla modeller (3 poäng) samt bältespåminnare (2 poäng). Bältespåminnaren för baksätet nådde dock inte upp till Euro NCAP:s krav och därigenom rök en poäng.

Mitsubishi Lancer fick också högsta betyg, fem stjärnor. I vuxenskyddet nådde den 81 procent/29 poäng. Över- och underkropparna på förare och passagerare skyddades väl vid frontkollisionen. Visst straffavdrag fick bilen för att dörrlåset lossnade, dock utan att dörren öppnades. Vid sidokollisionstestet mot stolpe vad skyddet dåligt och i whiplashtestet uppnåddes endast måttligt skydd.

I barnskyddet fick Lancer 80 procent/39 poäng där avdrag gjordes för dåligt utmärkta ISOFIX-fästen och dålig information om passagerarkrockkuddens status.

I fotgängarskyddet fick bilen låga 34 procent/12 poäng på grund av huvkantens dåliga skydd mot fotgängarnas ben samt huvens dåliga skydd mot islagning av huvudet.

I delmomentet assistansskydd (Safety Assist) fick Lancer 71 procent/5 poäng baserat på att hastighetsbegränsare/varnare saknas (0 poäng), antisladd finns på de flesta modeller sedan Mitsubishi infört det i februari 2009 (3 poäng) samt bältespåminnare (2 poäng) där baksätet inte uppnådde kraven.

Toyota Avensis uppnådde också fem stjärnor, högsta betyget. I vuxenskyddet fick den 90 procent/32 poäng med avdrag för bland annat svagt skydd vid sidokollision mot stolpe. Whiplashskyddet rankas däremot som bra.

I barnskyddet uppnådde Avensis 86 procent/42 poäng utan att falla igenom på någon punkt. Passagerarkrockkuddens status är lättillgänglig och tillfredställande.

I fotgängarskyddet fick bilen 53 procent/19 poäng där enda nedslaget var skyddet av vuxnas huvud vid islagning mot huven.

I delmomentet assistansskydd (Safety Assist) fick Avensis 86 procent/6 poäng baserat på att hastighetsbegränsare/varnare saknas (0 poäng), antisladd finns på alla modellvarianter (3 poäng) samt bältespåminnare (3 poäng) där även baksätets påminnare är godkänd.

Lilla Toyota iQ fick också högsta betyg, fem stjärnor. I vuxenskyddet fick den omgångens högsta poäng med 91 procent/33 poäng. Skyddet mot bröstkorgen vid sidokollision mot stolpe var bara måttligt, samma betyg som whisplashskyddet fick.

I barnskyddet nådde iQ upp till 71 procent/35 poäng, sämst av de sex testade bilarna. Största nedslaget från Euro NCAP gjordes på ISOFIX-fästena i baksätet som delvis gick sönder när en docka motsvarande ett treårigt barn var fäst i barnstolen. Toyota uppgav att anledningen var undermåligt material i ISOFIX-fästena. Vid nya tester med nytt material hade problemet åtgärdats, men då blev den i stället nedslag på att dockans, motsvarande det treåriga barnet, huvud kastades åt sidan i sin stol och kom i kontakt med stolen där dockan motsvarande ett 1,5 år gammalt barn satt.

Poängavdrag blev det också på dåligt utmärkta ISOFIX-fästen samt att sidokrockkuddens status är otydlig för föraren.

I fotgängarskyddet uppnåddes höga poäng för skyddet av vuxna fotgängare. Däremot är skyddet av småbarns huvud vid islagning i huven dåligt.

I delmomentet assistansskydd (Safety Assist) fick iQ 86 procent/6 poäng baserat på att hastighetsbegränsare/varnare saknas (0 poäng), antisladd finns på alla modellvarianter (3 poäng) samt att godkänd bältespåminnare (3 poäng) finns.

Citroën C3 Picasso fick bara fyra stjärnor i totalbetyget. Anledningen är att C3 Picasso inte säljs med antisladd på majoriteten av marknaderna.

I vuxenskyddet uppnådde den 81 procent/29 poäng. Poängavdrag (en poäng) gjordes vid frontkollisionstestet då förarens bröstkorg kom i kontakt med ratten. Skyddet mot bröstkorgen var måttligt vid sidokollisionstestet med stolpe. Whiplashskyddet var dåligt.

I barnskyddet fick C3 Picasso 76 procent/37 poäng där skyddet för barn var bra. Men det ska poängteras att skyddet för 1,5 år gamla barn var något sämre än skyddet för treåringar som nådde maxpoäng. Avdrag blev det också för dåligt utmärkta ISOFIX-fästen och dålig information om passagerarkrockkuddens status.

I fotgängarskyddet fick bilen avdrag på det skydd mot huvudet som huven egentligen ska ge.

Det är alltså delmomentet ”Safety Assist” som gör att C3 Picasso går bet på full pott i totalbetyget. Totalt delas det ut 40 procent/3 poäng där avsaknaden av antisladd gav 0 poäng medan bältespåminnare gav 2 poäng (avdrag för baksätet). 0,8 poäng delades ut för att C3 Picasso i de flesta fall säljs med hastighetsvarnare/begränsare.

Subaru Impreza fick också bara fyra stjärnor totalt. I vuxenskyddet fick bilen 84 procent/30 poäng. Avdrag blev det för hög belastning på bröstkorgen vid sidokollisionstestet med stolpe. Skyddet där ses som dåligt. Vid sidokollisionstestet drogs det av en poäng eftersom dörren endast hindrades från att öppnas genom en andra spärr/lås. Whiplashskyddet fick betyget måttligt.

I barnskyddet uppnåddes 73 procent/36 poäng. Passagerarkrockkudden kan inte inaktiveras för att kunna placera en bakåtvänd bilbarnstol. Varningstexterna för detta fanns inte tillgängligt på alla de språk där bilen säljs, vilket innebar poängavdrag. Utmärkningen av ISOFIX-fästen var dessutom undermålig.

I fotgängarskyddet fick Impreza märkbart högst poäng av dagens testade bilar – 72 procent/26 poäng. Inga nedslag här, utan endast goda omdömen.

I delmomentet assistansskydd (Safety Assist) fick Lancer 57 procent/4 poäng baserat på att hastighetsbegränsare/varnare saknas (0 poäng), antisladd finns på de flesta modeller sedan Subaru infört det i februari 2009 (3 poäng) samt bältespåminnare (1 poäng) där passagerar- och baksätet inte uppnådde kraven.

https://youtu.be/1fXu9OvuQqc?height=347&width=575https://youtu.be/mxfn0RXvxs8?height=347&width=575https://youtu.be/ANV6hSGw3Bo?height=347&width=575https://youtu.be/50zAs2EpWOE?height=347&width=575https://youtu.be/nQLRam6IKBA?height=347&width=575https://youtu.be/CE_eUP_BAcU?height=347&width=575

Läs mer

Test och provkörningar

Externa länkar till Euro NCAP

Citroën C3 Picasso

Mazda 6

Mitsubishi Lancer

Subaru Impreza

Toyota Avensis

Toyota iQ