Fyrcylindrigt i nästa generation Audi S4/S5
Nästa generation Audi S4 och S5, som troligtvis kommer 2014, sägs bli så lätta sett till vikten att det räcker med fyrcylindriga maskiner i bilarna. Dessutom får S5 Coupé under 2011 samma V6-motor som nya S4 och S5 Cabriolet.
Audi har under lång tid gillat aluminium, men nu har de kommit till den punkten att användandet av aluminium drastiskt börjar sänka vikten på bilarna. Tillsammans med lättviktsmaterialet magnesium och användandet av höghållfast stål ska man i framtiden kunna ta ordet ”downsizing” på allvar, även när det gäller prestandamodellerna.
Amerikanska Car and Driver satt ned för en pratstund med Audis chefsingenjör inom produktsegmentet, Michael Dick, och han avslöjade detaljer som får oss att höja en aning på ögonbrynen.
Nästa generation Audi S5, som förmodas komma 2014, kommer att bli betydligt lättare än dagens som väger nästan 1,8 ton (drygt 1,9 ton med automatlåda). Och siffran som Audi-ingenjören slänger ur sig under samtalet är hela 399 kilo… lättare alltså! Det betyder att nästa Audi S5 kommer att väga 1 370 kilo. Detta är möjligt genom att i ännu högre grad än i dag använda aluminium, magnesium och höghållfast stål i bland annat bilens chassi. Exempelvis består dagens TT-chassi av 69 procent aluminium. Nästa generation A6, som kommer om två till tre år, kommer att ha ett chassi med ännu högre andel aluminium. Och den dagen nästa generation A4, S4, A5 och S5 kommer så sägs siffran bli ännu högre.
Redan i dag har Audi gått ned en storlek vad gäller motorerna för S4 och S5 Cabriolet. S5 Coupé har som bekant en V8 på 4,2 liter, men de två andra, som presenterades i slutet av förra året, har försetts med kompressormatade V6-motorer på tre liter (S5 Coupé ska få samma motor till modellår 2011). Men tack vare denna framtida superbantning ska de nästkommande prestandaversionerna S4 och S5 kunna förses med fyrcylindriga turbomatade maskiner med mindre än tre liters slagvolym (kanske till och med ned mot två liter) men ändå behålla fartresurserna.
Enligt Michael Dick har Audi redan en prototyp av nästa S5 som har genomgått det mesta av bantningskuren, även om den utseendemässigt ser ut som dagens modell. Han säger till och med att varvtiden runt Nürburgrings nordslinga kapas med hela åtta sekunder jämfört med dagens S5 (som gjort 8 min 24 sek som bäst enligt denna lista). För att få en hint om hur nästa A5/S5 (och övriga framtida Audi-modeller) kommer att se ut tipsar Car and Drivers källor om att slå ett öga på A7 Sportback Concept (bilden ovan) som visades på Detroitsalongen tidigare i år. Konceptbilens single frame-grill, strålkastare och baklampor kommer att genomsyra modellprogrammet om några år.
Hur mycket sanning det ligger bakom all denna information får vi nog tyvärr vänta på i fem eller sex år. Visst låter det bra med små motorer och viktras av den högre skolan, men är det för bra för att vara sant?! Vad tror du?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se