Gamla Saab 9-5 redo som kinesisk elbil
BAIC köpte en gång i tiden rättigheterna till första generationen Saab 9-5. Shenbao D-Series heter den i kinesiskt utförande och nu är det dags för en versionen med elmotor under huven.
Det var i april förra året Beijing Auto, BAIC, visade upp gamla Saab 9-5 i ny, kinesisk skrud på bilsalongen i Shanghai. Teknikens Världs testchef Hans Hedberg var på plats i Kina för att spana in Shenbao D-Series, som bilen heter (Senova D-Series på engelska). Två motoralternativ visades upp då, båda med väldigt Saab-lika beteckningar. 2,0T med tvålitersmaskin på 204 hästkrafter, som förmodligen har sitt ursprung i Saabs 2,0t BioPower, samt 2,3T som rakt av är gamla Aero-maskinen på 250 hästkrafter.
Ett tredje motoralternativ, helt fristående från Saab, på 1,8 liter och 180 hästkrafter sades då vara under utveckling.
Ett nytt motoralternativ som snart står redo till försäljning är det med elmotor under huven. Kinesisk media har lyckats fotografera bilen med EV-beteckningen på bakluckan, där EV som vanligt står för Electric Vehicle (elfordon).
Shenbao D-Series EV har premiär på bilsalongen i Shanghai i april och visar då upp en elmotor på 40 kilowatt (54 hk) som får kraft från ett pack med litiumjonbatterier som tillåter körning i upp till 15 mil. Toppfarten ligger på 130 km/h.
BAIC har för avsikt att bygga och sälja 10000 ”el-Saabar” under 2014 för att nästa år skruva upp takten till 20000 bilar.
Prislappen sägs hamna på omkring 320000 kronor men med statliga subventioner landar slutpriset för kund på omkring 270000 kronor. Med svenska ögon mätt ett bra pris för en elbil i 9-5-storlek (486,1 centimeter).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se