Gammalt möter nytt när Caterham får trepip
Colin Chapmans sportbilsikon Seven har levt ett långt och nästan helt oförändrat liv ända sedan 1957 med grundkonceptet intakt, det vill säga låg vikt och massor av körglädje. Vad passar då bättre än att fortsätta historien med att montera Fords nya trecylindriga turbomotor under huven? Knappt något!
För drygt en vecka sedan berättade teknikensvarld.se om Caterhams starkaste modell hittills, Superlight R600, med sina 275 hästkrafter. Snart lär den få sällskap av en annan nykomling, men i andra hörnet rent effektmässigt. Caterham har nämligen tillsammans med Ford tagit fram en prototypvagn med den kritikerhyllade trecylindriga 1,0-liters turbomotorn med 125 hästkrafter under huven.
Svagaste Caterham-modellen har i dag 105 hästar hämtade ur en 1,4-litersmotor, ur en 1,6-litersmotor hämtas 125 hästar, också det en Ford-motor. Men det är gamla motorer som hängt med i många år och då den nya trecylindriga motorn tagit emot mängder av lovord och utmärkelser sedan introduktionen, bland annat International Engine of the Year 2012, lär den bli en bra fanbärare in i framtiden. En trimmad version, med 202 hästar, av motorn monterad i en Formula Ford satte dessutom den elfte snabbaste varvtiden någonsin runt Nürburgrings nordslinga, 7 minuter och 22 sekunder. Riktigt så snabb blir troligtvis inte Caterham-modellen, men körglädjen lär fortsatt vara på topp. Som i alla Caterham.
Än så länge har Caterham inte offentliggjort någon officiell debut, men medarbetarna på den franska sidan Blenheim Gang har fått köra bilen på brittiska Brands Hatch, på deras hemsida hittar du också fler bilder.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se