Geely Icon officiell – lillebror till XC40
Geely visar upp sin nya småsuv Icon som har den nya BMA-plattformen och en hel del Volvo-teknik.
Under våren 2018 visade Geely upp konceptbilen Concept Icon på bilsalongen i Peking, en kantig bil som skulle baseras på CMA-plattformen som ligger till grund för bland annat Volvo XC40. Nu när den produktionsklara bilen visas upp är det förvånansvärt lite som har förändrats från konceptbilen då dess kantiga design fortfarande är intakt. Något nytt är dock vad bilen bygger på.
Det blev inte samma arkitektur som XC40 i stället har Geely använt den nyutvecklade BMA-plattformen avsedd för kompaktare bilar. Något som betyder att Geely Icon mäter in på 4 350 millimeter på längden, 1 810 på bredden och 1 625 på höjden. Axelavståndet är 2 640 millimeter och Icon är därmed nio centimeter kortare än Volvo XC40 och med sex centimeter kortare axelavstånd.
Icons kantiga former sticker minst sagt ut och visst kan man skönja vissa likheter med bland annat Kia Soul i fronten med de kisande strålkastarna, men även vissa drag från bilar som Range Rover Evoque. Likt Evoque har Icon dörrhandtag som fälls ut när de behövs, och när du når kupén möts du av en instrumentpanel som domineras av två stora skärmar och ett rejält handtag framför passageraren. Inte helt olikt Citroën C4 Cactus.
Geely berättar inte vilka motorer Icon kommer att erbjudas med men troligen blir det en maskin hämtad från Volvo-hyllan och då tittar vi extra noga på den trecylindriga 1,5-liters bensinmotorn.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se