Geelys metanolhybrid kan komma till Europa
Geely har börjat sälja världens första metanoldrivna elhybrid i Kina och snart kan den vara på väg hit. Geely satsar stort på metanoldrivna bilar och förbereder en Europa-lansering.
För 129 800 yuan, motsvarande 200 000 kronor, kan man nu i Kina köpa en metanoldriven Emgrand. Geely Holding Group, som driver bilmärket Emgrand och är Kinas största privatägda bilkoncern, har satsat stort på metanoldrivna bilar och Emgrand-bilen är den första som når marknaden. Tidigare i år inledde Geely ett pilotprojekt i Danmark och Island där man utvärderar metanoldrivna bilar i trafik.
LÄS MER: Volvos kinesiska moderbolag Geely söker börskapital
Emgrand-bilen utgör nästa steg i projektet. Utöver den 1,8 liter stora och 130 hästar starka metanolmotorn drivs den av en 134-hästars elmotor. I låga hastigheter fungerar metanolmotorn endast som en räckviddsförlängare som laddar litiumjonbatteriet och först i högre hastigheter kan den gå in och driva direkt på hjulen. Blandad förbrukning enligt WLTP-körcykeln anges till 0,09 l/mil.
– Ren metanol från gröna och förnybara källor är den mest realistiska och effektiva vägen till att minska utsläppen och uppnå koldioxidneutralitet. Fördelarna med metanolbränsle är inte bara teoretiska och har bevisats i decennier i applikationer runt om i världen. Metanolbränsle erbjuder världen en väg till en grönare och mer hållbar framtid, säger Eric Li (Li Shufu), styrelseordförande för Geely.
LÄS MER: Porsche ska tillverka miljövänlig bensin
Geely Holding Group är I dag världens största tillverkare av metanoldrivna personbilar och lastbilar. Företaget beräknar att deras metanoldrivna bilar innebär en 70-procentig minskning av koldioxidutsläpp ”from well to wheel” (från brunn till hjul). Geely uppges ha investerat drygt tre miljarder yuan, motsvarande 4,5 miljarder kronor, i metanolutvecklingen under de senaste 17 åren och har lanserat omkring 20 metanoldrivna fordon.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se