Generationsskifte i Trollhättan – gamlingen till Kina?
Med start tidigt nästa år påbörjas tillverkningen av nya Saab 9-5. Ny utrustning ska monteras i Trollhättan men först ska den gamla ut och enligt uppgifter till Göteborgs-Posten bevakas nedmonteringen noga av kineser på plats i Trollhättan.
För några veckor sedan kom de första uppgifterna som tydde på att gamla Saab 9-5 kan vara på väg att få ett nytt liv. Då var det brittiska Autocar som hade talat med källor som avslöjade att Beijing Automotive Industry Corporation (BAIC), som går in som medfinansiär i Koenigsegg Group, planerar att ta över verktyg, utrustning och designpatent som behövs för att återuppta tillverkningen av 9-5. Nu kommer liknande uppgifter från Göteborgs-Posten som säger att kineser följer nedmonteringen av produktionsverktygen i Trollhättan med stort intresse.
Samtidigt som produktionen av gamla 9-5 monteras ned har Saab fullt upp med att få igång tillverkningen av den nya modellen. LKN Industriautomation AB berättar för GP att de har fått en stororder värd 100-150 miljoner kronor för att leverera utrustning för att sätta ihop karosser. Ordern sysselsätter ett hundratal personer på olika företag, inte bara LKN. Det är knappast någon hemlighet att Saab har haft det kämpigt ekonomiskt den senaste tiden, men när det gäller betalningen av den nya utrustningen verkar det inte finnas några problem.
– De betalar löpande, och mycket punktligt, säger Lars Karlsson på LKN till GP.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se