Genesis G70 Shooting Brake officiell för Europa
För bara några dagar sedan tillkännagav lyxbilsmärket Genesis sin satsning på Europa med modellerna G80 och GV80. Nu kommer nästa modellnyhet: G70 Shooting Brake, en mellanstor kombi alltså.
Jaguar har precis lagt en ny strategi där de bestämt sig för att sluta konkurrera med Audi, BMW och Mercedes i Europa. Precis som Lexus tidigare konstaterat slog Jaguar-ledningen fast att det är för svårt att sälja många premiumbilar på en marknad som domineras så av de tyska jättarna.
Det hindrar inte Hyundai Motors lyxbilsmärke Genesis för att försöka. Från noll modeller ska Genesis nu bygga snabbt. När den koreanska premiumsatsningen avslöjades handlade det om modellerna G80 och GV80 – en klassisk sedan och en suv i samma storlek som bland annat BMW 5-serie respektive X5.
Den lite mindre G70 och GV70 skulle följa efter och då konkurrera med premiumbilarna i storlek av en 3-serie respektive X3.
Men knappt har vi scrollat förbi Genesis-nyheten innan nästa modell från Korea dyker upp. Genesis kommer till Europa med en Genesis G70 Shooting Brake, en mellanstor kombi med sportig taklinje.
Modellen ska gå att köpa redan i sommar och enligt Genesis har bilköparna i Europa varit målbilden för de som designat och förpackat Shooting Brake.
G70-bilarna är nästan 4,7 meter långa, 1,85 meter breda och hjulbasen är 2,84 meter. Shooting Brake får 40 procent större bagageutrymme än sedan-G70.
Designen känns igen från G70 och vi kan skönja vissa detaljer från en bil som Kia Stinger. Inredningen är inte heller helt olika den som finns i dyrare Kia-bilar.
G70 Shooting Brake blir Genesis totalt femte bilmodell i en storsatsning på Europa.
Bilarna från Genesis ska börja säljas på vissa marknader och det finns ännu ingen uppgift om när modellerna finns i Sverige eller vad de kan tänkas kosta.
Genesis G70 Shooting Brake
Segment: D (Samma som t ex BMW 3-serie och Volvo V60).
Mått: 468,5 cm lång, 185,0 cm bred, 140,0 cm hög, 283,5 cm axelavstånd.
Bagageutrymme: Okänd volym, 40 procent större än sedanen. Baksätesrygg tredelat och fällbart enligt 40:20:40.
Motorer: Okända, men sedanmodellen säljs i på andra marknader med 2,0-liters bensinmotor på 252 hk, 3,3-liters V6-bensinmotor på 370 hk samt 2,2-liters dieselmotor på 202 hk.
Pris: Okänt.
Lansering: Kommer till Europa i sommar, först till Tyskland, Schweiz och Storbritannien, därefter andra marknader.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se