Genesis G90 officiell – 5,5 meter koreansk lyx
När BMW 7-serie och Mercedes S-klass känns för vanliga finns Genesis G90 – Sydkoreas lyxigaste bil som nu släpps i ny generation. Med en klart udda design och nästan 5,5 meter från för till akter kan den bli en lyxyacht att räkna med.
Hyundai Motor Group består inte bara av Hyundai och Kia utan även av lyxmärket Genesis som sägs stå redo för en Europalansering och kan bli en konkurrent främst till Lexus. Det är troligtvis den eldrivna modellen GV60, syskonmodell till Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6, som står först på tur, men kanske får vi även se den nya toppmodellen G90.
G90 kan enkelt beskrivas som Sydkoreas svar på Audi A8, BMW 7-serie och Mercedes S-klass. Genesis har en tradition av att bjuda på en utstickande design och nya G90 är inget undantag. Medan de europeiska konkurrenterna finns med laddhybridteknik kommer G90 med endast ett motoralternativ: V6 på 3,5 liter med elektriskt turboaggregat och 48-voltsmildhybridteknik. Hur mycket effekt motorn utvecklar sägs inte, men G90 kan fås med bak- eller fyrhjulsdrift.
Standardmodellen av G90 är 528 centimeter lång och därmed lika omfångsrik som de förlängda versionerna av A8, 7-serie och S-klass. G90 med förlängd hjulbas är dock hela 547 centimeter lång och får fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning som standard.
Inne i den stora kupén finns förstås allsköns lyx, vi noterar särskilt en fingeravtrycksläsare som används för att starta bilen. Och som förare behöver man inte dra igen dörren efter sig, den stängs automatiskt så snart man sätter foten på bromspedalen. Baksätespassagerarna behöver inte heller anstränga sig, de kan stänga bakdörrarna med enkla knapptryck i mittkonsolen.
G90 har teknik för att ta emot trådlösa mjukvaruuppdateringar av bland annat navigationssystemet, instrumentklustret, head up-displayen, bromsarna, styrningen och luftfjädringen.
Nya Genesis G90 börjar byggas någon gång nästa år och när, eller om, vi får se den i Europa återstår att se.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se