GENEVESALONGEN: Se avtäckningen av Saab Aero X
De senaste dagarna har det läckt ut bilder på Saabs nya konceptbil Aero X. Under måndagen visades Saab Aero X på Genevesalongen.
Bilen som inte kommer att tas i produktion ska ändå ses som en vink om hur Saabs framtida formspråk kommer att te sig.
Teknikens Värld var på plats när bilen visades på bilsalongen i Geneve och träffade även personerna bakom bilen. Kan det verkligen bli så att Saabarna i framtiden kommer att sakna A-stolpe?
(Uppdaterad 2006-02-28 14:35)
Se webb-tv från Genevesalongen
Tekniska data Saab Aero X
Pris Upp i det blå!
Motor Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Dubbla turbo, laddluftkylare. laddtryck 1,0 bar. Kompression 12. Volym cirka 2 800 cm3. Max effekt 400 hk (294 kW) vid 5 000 r/min. Max vridmoment 500 Nm mellan 2 000–5 000 r/min.
Kraftöverföring Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatiserad manuell låda.
Fjädring/hjulställ Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel. Aktiv chassi, koninuerligt variable stötdämparinställning.
Styrning Kuggstång, servo (hydrauliskt).
Bromsar Ventilerade skivor fram och bak. Diameter 380 mm. Låsningsfritt system.
Hjul Fälg fram 9 tum, bak 11,5 tum. Däck fram 265/30 R22, bak 325/25 R23.
Mått/vikt (cm/kg) Axelavstånd 280, längd 468, bredd 192, höjd 128. Spårvidd fram/bak 160/158. Tjänstevikt 1 550.
Fartresurser* Acceleration Toppfart 250 km/h, 0-100 km/h 4,9 sekunder.
*Beräknad enligt tillverkaren
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se