Giugiaro tolkar Volkswagens framtid
Designfirman Italdesign Giugiaro ingår numera i den stora Volkswagen-koncernen och i Genève kan mässbesökarna se de första resultaten. Designkoncepten Go och Tex förutspår Volkswagens framtid.
Volkswagen och Giugiaro har haft mycket med varandra att göra genom åren. Sedan några månader tillbaka är de ständiga följeslagarna mycket närmare varandra än så. I augusti förra året skrevs papprena på som gjorde Giugiaro till en del av Volkswagen-koncernen. På bilsalongen i Genève visas de två kompanjonernas första gemensamma projekt. Konceptbilarna Go och Tex sägs förutspå en möjlig framtidsdesign för Volkswagen.
Go är en liten mini-MPV som bygger på Passat-plattformen och har samma 270 centimeters axelavstånd som den storsäljande mellanklassaren. Giugiaro tänker sig att Go ska rulla mest i storstäder och har därför gjort den så kompakt som möjligt (endast 399 centimeter lång) och utrustat den med Volkswagens Blue-e-motion-teknik som ska kunna driva bilen enbart på el i upp till 240 kilometer.
Konceptbilen Tex presenteras å sin sida som morgondagens sportiga Volkswagen. Till skillnad från många andra konceptbilar i Genève har Tex en interiör som ser näst intill produktionsfärdig ut. Eftersom Tex ska vara den sportigare av de två har den fått ett hybridsystem bestående av en 1,4-liters turbobensinare och en elmotor som bidrar med 116 hästkrafter. Även Tex ska kunna köras enbart på el men bara 35 kilometer som längst. Med hjälp av en 7-stegad DSG-låda ska föraren kunna få Tex att accelerera från 0-100 km/h på strax över 6 sekunder.
Varken Go eller Tex lär sättas i seriemässig produktion inom den närmaste tiden, bilarna är i stället framtagna inom ramarna för det projekt Volkswagen kallar ”solutions for the urban mobility of tomorrow”. Hursomhelst visar Go och Tex en alternativ utveckling av Volkswagens design. Bilarna har mycket av första generationens Golf och Scirocco i sig och inte alls samma surmulna ansiktsuttryck som dagens VW-modeller. Kanske kan Giugiaro förmå VW-gruppens designchef Walter da Silva att slå in på en ny bana.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se