Glöm BMW M3 CSL!
Nyligen berättade vi att BMW byter fokus och skippar hästkraftsracet med bland annat Audi och Mercedes. De ska fokusera på miljövänlig teknik i stället. Nu har vi dessutom fått reda på att BMW inte kommer att släppa en lättad och vässad M3 – en så kallad CSL.
Senaste generationen BMW M3 i all ära, men många av M-fantasterna har länge väntat på att få lägga vantarna på något roligare – en lättad och starkare version av BMW:s busigaste bil.
BMW M3 CSL rönte stor uppmärksamhet när den kom under E46-generationens era. Med hjälp av bland annat mer användande av lättviktsmaterial och högre effekt än hos standard-M3:an blev den en favorit, speciellt för dem som ville piska sin bil hårt och snabbt runt bana.
Nu kan vi meddela att det inte blir en CSL-version av senaste generationen M3. Det är BMW:s M-divisions starke man Ludwig Willisch som har gått ut med de tunga uppgifterna – i en intervju med Car Magazine – att en ny CSL inte kommer att nå produktion eftersom det helt enkelt finns tillräckligt stor efterfrågan av en sådan modell. Fokus för M-divisionen kommer i stället att ligga på utvecklingen av M-versioner av X5 och X6.
Nästa CSL-generation var tänkt att byggas på E92-karossen (coupén). Runt 100 kilo i vikt skulle den ha tappat jämfört med vanliga M3 samtidigt som den hade fått höjd effekt, mellan 450 och 470 hästkrafter – minst, plus en del andra godbitar.
Detta beslut kan ses som en del i den nya planering som BMW lagt ut framför sig och som innebär att det ska fokuseras mer på miljövänlig och bränslebesparande teknik. Vi kan alltså inte vänta oss att det kommer en Audi R8-utmanare eller liknande från bayrarna.
Bilen på bilderna är senaste generationen M3 CSL, alltså E46.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se