GM vill visa reklam på bilens bildskärm
Infotainmentsystemen i bilarna blir allt mer avancerade och när 4G nu är på väg in i våra fordon öppnas dörrar till helt nya möjligheter. Reklam på bilens skärm är en.
I dag har var och varannan ny bil en skärm som kan visa allt från frekvensband till navigationskartor. Skärmarna är ofta gränssnittet mellan människa och bil där du som förare eller passagerare kan göra nyttiga saker eller fördriva tid. Allt vanligare blir det att kunna surfa på Internet. Nu när det är dags för den snabbare uppkopplingshastigheten 4G att göra sitt inträde i bilarna ser bland annat GM och dess chef Dan Akerson nya möjligheter.
Till Automotive News berättar han om att introducera tjänster som ska locka en yngre publik som är uppväxt med att ha smarta mobiltelefoner där man kan ta emot information i en mängd olika former. Ett exempel är att kunna ta emot streamad film direkt i bilen, vid sidan om nyttig information som navigation och trafikuppdateringar i realtid. Men han ser också möjligheter till nya inkomstkällor, nämligen att visa reklam på skärmen. En kontroversiell idé som garanterat kommer att stötas och blötas i oändlighet.
Det är dock oklart om Dan Akerson menar att reklamvisning i bilen ska innebära fördelar för konsumenten på annat håll, exempelvis fria kartuppdateringar eller rabatterade extrafunktioner.
I mitten av 2014 kommer GM att börja sälja 4G-uppkopplade bilar. Med eller utan reklam – det återstår att se.
Vad tycker du om att få upp reklamnotiser på din skärm i bilen?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se