Golf GTI blir ingen hybrid
Målet var att mildhybridisera nästa generation Volkswagen Golf GTI, men det målet är tydligen numera skrinlagt.
En ny generation Volkswagen Golf är på gång och med den hör även en ny GTI-modell som förväntas höja modellens karaktäristiska drag till en ny nivå. Men denna nivå innefattar inte längre en mildhybriddrivlina, något som tidigare var målet.
Enligt Autocar har Volkswagens ledning gjort vad man kan kalla för helomvändning i jämförelse med vad tidigare ledningen med vd Matthias Müller i spetsen tyckte och tänkte. Nya Golf GTI, som väntas ha premiär under första halvan av 2020, får inget 48-volts mildhybridystem som dels ska sänka förbrukningen och dels även agera tilläggskraft (booster) på lägre varvtal där turbon ännu inte har vaknat till liv.
LÄS OCKSÅ: Volkswagens nya mildhybridteknik – kommer med nya Golf
I stället blir dagens EA888-motor, som ursprungligen är en Audi-konstruktion och som har funnits i olika konstellationer sedan 2008, ensam kraftkälla. Jämfört med varianten i dagens Golf GTI blir nya GTI-maskinen omarbetad för att leverera högre effekt och mer vridmoment. Autocar säger att det blir två olika effektuttag, precis som dagens Golf GTI presenterades med när den kom 2013. 256 och 290 hästkrafter sägs det bli.
Dagens växellådor, den sexväxlade manuella samt den sjuväxlade dubbelkopplade, hänger med i uppdaterade utföranden.
I och med att mildhybridsystemet med 48 volt är långt framskridet utvecklingsmässigt lär vi få se det även i Golf GTI så småningom, kanske vid uppdateringen av nästa generation Golf GTI om fyra eller fem år.
LÄS OCKSÅ: Volkswagen Golf GTI TCR finns nu i Sverige
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se