Golf R 400 – Volkswagens nya värsting
Volkswagens nya sportbilskoncept Golf R 400 ger 100 hästkrafter mer än Golf R och gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder.
För några månader sedan presenterades värstingen Golf R som med 300 hästkrafter och fyrhjulsdrift gör 0-100 på 4,9 sekunder. Volkswagen tyckte tydligen inte att den är vass nog, för nu presenterar de den nya konceptbilen Golf R 400.
Konceptbilens motor baseras på samma 2,0 TFSI-motorn som i Golf R men effekten har skrämts upp till hela 400 hästkrafter och vridmomentet har höjts till 450 newtonmeter, 70 mer än i Golf R. Kraften levereras via en sexväxlad dubbelkopplingslåda och fördelas ut till alla fyra hjul genom den permanenta fyrhjulsdriften 4Motion. Vikten uppges vara 1 420 kilo vilket är 50 kilo mindre än Golf R och R 400 ska ta sig från stillastående till 100 km/h på 3,9 sekunder, toppfarten är begränsad till 280 km/h.
Sportchassit på R 400 är detsamma som Golf R vilket är 20 millimeter lägre än en vanlig Golf, men karossen på R 400 har växt till sig jämfört med R. R 400 är totalt fyra centimeter bredare än R och 19-tumsfälgarna har placerats längre ut för att fylla de bredare hjulhusen. Utöver den bredare stans bilen fått finns även detaljer som backspeglar i kolfiber och maffigare luftintag för att särskilja R 400 från syskonet R. Placeringen av avgassystemets ändrör, med dubbla mittplacerade utblås, är inspirerad av Volkswagens första R-modell R32, till skillnad från nuvarande R som har fyra ändrör, två på vardera sida.
Interiört har R 400 fått skålade sportstolar med integrerade nackskydd klädda i grå alcantara och kolfiberliknande läder. För att sätta lite färg på interiören har man en citrongul söm på stolar och dörrsidor, en färg som också syns på utsidan av bilen, bland annat i grillen och på bromsoken. Övriga inredningsdetaljer är bland annat kolfiberinlägg på dörrsidor och instrumentpanel.
Om R 400 kommer att komma i produktion är i nuläget oklart men om den byggs har Volkswagen verkligen en konkurrent till Mercedes A 45 AMG som ger 360 hästkrafter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se