Gordon Murrays nya superbil T.50 – en bättre McLaren F1
Han har gjort det igen.
Men troligen bättre.
Gordon Murray, med 20 års erfarenhet från att bygga F1-bilar, skapade ikonen McLaren F1 för 30 år sedan.
Nu rullar Murray fram supersportbilen T.50 med en V12-motor som når 12 000 rpm.
Bara en sån sak. Ändå är det på baksidan av T.50 som hemligheten finns.
När McLaren ville bygga en supersportbil baserad på F1-stallets kunskaper anlitade de Gordon Murray som chefskonstruktör. Uppdraget var att skapa den bästa supersportbilen för vanlig väg som någonsin byggts.
Och visst lyckades Murray. McLaren F1 är en ikon i bilvärlden och nämns som en av de bilar som förändrat vår syn på hur en supersportbil ska se ut och vara.
30 år efter McLaren F1 ska Gordon Murray förändra vår syn på supersportbilen igen. Och det är nu som vi får veta om alla de saker som Murray själv inte var så nöjd med på McLaren F1.
Likheterna i design finns där och enligt Murray beror de bland annat på strävan efter den bästa paketeringen och en så bra aerodynamik som möjligt. Murray har också sina käpphästar och områden där han inte vill kompromissa.
PROVKÖRNING: McLaren F1
Som till exempel bagageutrymme. Trots att T.50 bara är lite drygt 4,3 meter lång rymmer den tre fullvuxna personer och 30 liter bagage i kupén. Ytterligare 200 liter bagageutrymme finns på vardera sida om motorn. Murray vill att ägarna till en T.50 ska använda bilen, det ska inte vara en utställningsbil.
Ett annat exempel är hjulen som är på 19-tum, trots att det i dag sitter både 20- och 22-tumshjul på exklusiva sportbilar. Enligt Murray räcker 19 tum för att få rätt köregenskaper, större än så är mest skräp och bara för att få ett visst utseende.
Bränsletanken är på 80 liter vilket ytterligare visar en strävan efter att bilen ska köras i vanliga förhållanden och inte bara på exklusiva bandagar eller bilträffar.
Motorn är en V12:a på 3,9 liter från Cosworth. V12-motorn är en tydlig flirt med F1-eran som tillät stora motorer med gott om hästkrafter. 663 hästkrafter kan pressas till 690 i ett typ av sportläge, rödmarkeringen kommer först vid 12 000 rpm. Tänk er ljudet från V12:an då.
T.50 väger bara strax under ett ton, klart lättare än McLaren F1 och konkurrenten McLaren Senna.
Gordon Murray lovar också köregenskaper utöver det vanliga och "bättre än någon annan supersportbil som byggts".
Priset lär ticka uppåt 30 miljoner kronor för bilarna som ska börja byggas av Murray om två år. Gällande prestandasiffror för nya T.50 så delar Murray inte med sig av någonting specifikt.
– Den väger under ett ton och har en bra bit över 600 hästkrafter, den kommer att vara snabb, säger Gordon Murray.
PROVKÖRNING: McLaren Senna
När vi så vandrat runt bilen från den mjuka och vackra fronten via de spektakulära luftutsläppet bakom framhjulen och de mjuka böljande sidorna med dörrar som öppnas uppåt, lärt oss de viktiga faktauppgifterna och häpnat över hur Murray lyckats få plats med allt i en så liten förpackning kommer vi till bilens baksida. Där kanske vi egentligen borde ha börjat.
En fläktmotor, precis som på den F1 bil som Murray byggde åt Brabham och teamchefen Bernie Ecclestone och som vann en F1-tävling på Anderstorp, innan konstruktionen förbjöds, hjälper till att skapa rätt tryck mot asfalten. Med fläktmotorn snurrandes slipper Murray stora vingar eller groteska luftintag och spoilers fram för att trycka fast bilen. Fläktmotorn är hela hemligheten bakom designen och att kraften från V12:an verkligen når ner i marken.
Enligt Gordon Murray är T.50 bättre än McLaren F1 på "alla viktiga parametrar". T.50 kommer att tillverkas i en begränsad upplaga om 100 exemplar där två tredjedelar av bilarna redan är sålda. Namnet T.5o kommer från antalet år som Gordon Murray har ägnat sig åt att utveckla bilar.
Synd bara att det dröjer två år innan vi får provköra den. En plats på Teknikens Världs stora Bankalas
2022 är redan upptagen.
https://youtu.be/DGw2NDgERgI
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se