Gordon Murrays T.33 Spider officiell
Gordon Murray visar upp sin tredje modell. T.33 Spider har i grunden samma Cosworth-V12-motor som i värstingen T.50.
Antalet nytillverkade supersportbilar med V12 kan i dag nästan räknas på en hand. Nya Lamborghini Revuelto är en av dem. Gordon Murray står för inte mindre än tre modeller och han håller V12-motorn varmt om hjärtat. Därför har även nya T.33 Spider, alltså den taklösa versionen av T.33, V12. En motor som först utvecklades till flaggskeppsmodellen T.50 i samarbete med Cosworth.
T.33 som presenterades i januari förra året är den mindre modellen, som även är lite billigare än T.50, med betoning på lite. Den hade då ett pris på omkring 17 miljoner kronor och Spider-versionen blir troligtvis snäppet dyrare.
Liksom T.33 kommer även T.33 Spider att tillverkas i en begränsad upplaga på 100 exemplar. Men till skillnad från både T.33 och T.50 är T.33 Spider inte slutsåld ännu.
Den största skillnaden från T.33 är så klart taket som i Spider består av två kolfiberpaneler som kan plockas av, och förvaras under huven där fram. Med taket av blir motorljudet troligen avsevärt mycket mer närvarande då insuget till motorn sitter precis ovanför sittbrunnen. Den mittmonterade fyraliters V12-motorn levererar 617 hästkrafter vid 10 250 r/min, och 451 newtonmeter vid 6 750 r/min. Det torde vara tillräckligt för att sätta rejäl fart på T.33 som har en torrvikt på 1 108 kg. Men i nuläget delar Gordon Murray inte med sig av några prestandasiffror.
Trots att Spider-konstruktionen kräver en del förstärkningar, för att hålla vridstyvheten intakt, väger den endast 18 kg mer än ”vanliga” T.33. Spider-versionen mäter 440 centimeter på längden, 185 på bredden, 113 på höjden och har axelavstånd på 274 centimeter.
Motorn kopplas till en sexväxlad manuell låda och driver bakhjulen som är klädda i däck som mäter 295/30 R20. Fram är det 235/35 R19 som gäller. Innanför hjulen sitter kolfiberkeramiska skivor med sexkolvsok fram och fyrkolvsok bak. Hjulupphängningen är dubbla triangellänkar fram som bak.
Invändigt är det mesta sig lik från T.33 med en stor varvräknare i mitten framför ratten, vars rödmarkering ligger vid 11 100 r/min. Den har sällskap av en skärm på vardera sida avsedda för saker som klimatanläggning, infotainment och liknande. Det finns även Apple Carplay och Android Auto. Ratten är tillverkad av kolfiber och har klätts med läder.
Trots att T.33 Spider är en prestandamaskin och lättviktsbygge av rang, har Gordon Murray inte glömt bort att det kan vara bra att kunna få med sig lite packning. Totalt ryms 295 liter bagage fördelat på två 90-liters lastutrymmen på vardera sida om motorn. Samt under huven där fram.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se