GreenGT – framtidens eldrivna Le Mans-racer
Dieseltekniken har redan etablerat sig starkt i Le Mans, kanske står eltekniken näst på tur. Schweiziska GreenGT är övertygade om det och presenterar nu sin eldrivna racer som kan komma att tävla i 2011 års 24-timmars Le Mans.
Med Audi har dieseltekniken intagit Le Mans 24-timmarslopp fullständigt. Kanske ska nästa steg bli helt eldrivna Le Mans-bilar. Schweiz-baserade GreenGT tror absolut att så blir fallet och presenterar nu en eldriven Le Mans-racer med imponerande prestanda. Den franske designern Thomas Clavet har designat glasfiberkarossen som omsluter det lätta kolfiberchassit. Bilen är än så länge bara en designstudie men redan 2011 kan den finnas på startgriden, om alla bitar faller på plats enligt planerna vill säga.
Enligt GreenGT ska prototypen leva upp till FIA:s krav, snabb ska den också vara. Två vattenkylda elmotorer på 100 kW vardera levererar kraft så att det räcker: 2 000 Nm i vridmoment till bakhjulen via en egenutvecklad växellåda. Kraften lagras i två lithiumjonbatterier på 30 kWh vardera, dessa fylls på med elektricitet från ett antal solpaneler på karossen. Trots batterier, elmotorer och allt annat stannar vikten på låga 860 kilo. Toppfarten anges till 275 km/h och från 0 till 100 km/h ska det inte ta mer än fyra sekunder.
Kanske återstår ändå det bästa. GreenGT verkar inte nöja sig med att tävla med den eldrivna bilen. Den långsiktiga planen är att vidareutveckla bilen till en gaturegistrerad supersportbil för serietillverkning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se