Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Handhållet mobilpratförbud nu i hela Europa – men inte i Sverige

Nu har Albanien förbjudit handhållet mobilprat i bilen vilket betyder att Sverige är enda land i Europa där det fortfarande är tillåtet. Och något förbud är inte aktuellt i Sverige då det tydligen inte finns bevis på att det är farligt. Har hela Europa eller har lilla Sverige rätt? Diskutera!

Att sms:a eller prata i mobiltelefon samtidigt som man kör kan vara mycket riskfyllt för personen i fråga eller dennes omgivning. Det kan nog de flesta skriva under på. Det går i stort sett inte en dag utan att man möter någon bilist som beter sig konstigt på vägen eller rentav utför en farlig manöver, och nästan alltid med en mobiltelefon i handen.

Det är just därför som alla Europas länder, och nu till sist även Albanien, har infört mobilpratförbud i bilen utan att använda handsfree. Men när vi skriver alla Europas länder räknar vi förstås inte in vårt eget land. Nej just det, i Sverige är det fritt fram att sms:a och prata i handhållen mobiltelefon hur mycket vi vill. Och något förbud är varken aktuellt eller på gång.

Sveriges infrastrukturminister Åsa Torstensson har tidigare berättat varför ett sådant förbud inte är något för Sverige. Anledningen är helt enkelt att det saknas bevis för att olycksrisken ökar om bilföraren har telefon i handen. Och Åsa Torstensson står fast vid sitt tidigare uttalande.

– Jag står fast vid min uppfattning att det inte är bevisat att det skulle hjälpa att använda handsfree. Då måste man förbjuda hela momentet med telefonsamtal och jag är inte beredd att gå så långt, säger hon.

För ett par år sedan utredde dåvarande Vägverket olycksriskerna med handhållen mobiltelefonanvändning i bilen och kom fram till att det är själva samtalet som är farligt, inte att en hand ockuperas till annat än bilkörning. Ändå kom de med förslaget till regeringen att handsfree bör vara ett krav, men regeringen höll inte med. Vägverket ville ha kravet lagstiftat för att harmonisera regelverket med övriga Europa samt för att följa Wien-konventionen.

Motormännen kräver nu ett förbud mot handhållen mobiltelefonanvändning i bilen. Endast mobilanvändning med handsfree ska vara tillåten enligt dem och påpekar att mellan 10 och 20 personer i Sverige omkommer eller skadas svårt i trafiken varje år på grund av mobilprat eller sms:ande bakom ratten.

– Att Albanien blev det näst sista landet som förbjöd mobil vid ratten säger kanske något, säger Maria Spetz som är vd för Motormännen.

Det saknas alltså, enligt infrastrukturminister Åsa Torstensson, bevis för att det är farligt. Men måste verkligen allting vara skrivet svart på vitt? Har Åsa Torstensson aldrig råkat ut för incidenter i trafiken där mobiltelefonen sannolikt varit orsaken? Borde det inte vara bättre att kräva handsfree än att inte göra det, bara för att gardera sig? Och så krångligt är det inte med handsfree, klarar Tysklands 80 miljoner invånare av det ska väl Sveriges nio miljoner kunna göra det?

Det finns amerikanska studier som visar att risken för olycka ökar med fyra gånger när man pratar i handhållen mobiltelefon. Olycksrisken ökar med åtta gånger vid sms:ande. I studierna ansågs det att mobilprat och sms-skrivande kan jämställas med att köra rattfull. Dessutom behövs det väl knappast hårda bevis för att man ska förstå att sms-skrivande samtidigt som man kör lär med största sannolikhet reducera förarens uppmärksamhet och därmed öka olycksrisken.

Kan vi nu införa fartkameror, variabla hastigheter, alkolås och allt vad det heter för att försöka uppnå nollvisionen, då kan vi väl också införa ett förbud mot mobiltelefonprat utan handsfree.




Vad säger du? Diskutera här nedan!

Krönika

Läs mer