Här är de mest eftertraktade klassikerna
Vilka klassiska bilar är egentligen de mest eftertraktade? Cars and Classics tror sig ha svaret, och förstaplatsen är väl knappast förvånande.
Den brittiska köp/sälj-sajten Cars and Classics är den största för just klassiska bilar i Europa. De har nu satt samman en tio-i-topp-lista över vilka klassiska bilmodeller som är de mest eftertraktade.
Det kommer troligen inte som en överraskning för någon att Porsche 911 placerar sig som nummer ett på listan. Men övriga placeringar är på rak arm kanske inte så självklara.
Cars and Classics har använt sig av fyra kriterier för att ta fram listan. Dels av antal sålda exemplar av varje modell på deras plattform de senaste 15 åren. Men även antal månatliga Google-sökningar, snittpris vid försäljning på sajten och hur många användningar bilmodellernas hashtagg på Instagram har.
Vid utformningen har Cars and Classics försökt ta hänsyn till att respektive kriterie inte väger lika tungt, och använt sig av ett rankingsystem. Enligt dem är de tio mest eftertraktade klassiska bilmodellerna som följer.
1. Porsche 911
Under de senaste 10-15 åren har 911, och då särskilt de luftkylda modellerna, upplevt ett stort uppsving. Priserna har skenat vilket även har drivit upp priserna på de tidigare mindre eftertraktade årsmodellerna.
Sedan lanseringen av den första 911:an för snart 60 år sedan har en uppsjö av modeller gjort avtryck. Särskilt utmärker sig bilar som bland annat 930 Turbo och 2,7 RS bland de som bringar in stora pengar.
Enligt Cars and Classics ligger snittpriset för Porsche 911 sålda via dem under de senaste 15 åren på omkring 58 000 pund, cirka 790 000 kronor.
2. Ford Mustang
Kanske kan man kalla Mustang för den amerikanska motsvarigheten till 911. Även om tanken bakom Mustang som en folklig sportbil inte riktigt rimmar bra hos 911. Sedan lanseringen, som faktiskt skedde samma år som 911, har modellen rönt stora försäljningsframgångar.
Mustang har även figurerat flitigt på bioduken. På sajten IMCDB, Internet Movie Cars Database, ger en sökning på Mustang 9 480 träffar. Medan Porsche 911 ”endast” ger 5 010 träffar.
Snittpris hos Cars and Classics för Mustang oavsett årgång är runt 31 000 pund, cirka 420 000 kronor.
3. Land Rover Range Rover
Mellan 1970 och 1996 tillverkades den första generationen Range Rover. En bil som i början av produktionen byggdes av British Leyland för att sedan bli Land Rover. Även om den från start blev populär i hemlandet dröjde det stora genombrottet. I USA började den inte säljas förrän 1987.
Trots en brokig ägarhistorik för märket, och flera mindre bra modeller gällande pålitlighet, har den ofta placerat sig som toppval för de som haft råd.
Enligt Cars and Classics är det Range Rover som placerar sig i topp om man tittar på antalet månatliga Google-sökningar. Med en siffra på 3 240 000 sökningar hamnar närmaste konkurrent på listan, Porsche 911, i skymundan med 1 450 000 sökningar. Men så ska vi ha i åtanke att det är baserat på brittiska uppgifter.
Snittpriset har legat på 18 000 pund, motsvarande 240 000 kronor.
4. Chevrolet Corvette
Minst lika klassisk som Mustang är Corvette en av de mest bekanta amerikanska bilarna. Den första, C1, lanserades redan 1953 och även om modellen kommit att förknippats med V8-motor så hade de absolut första faktiskt rak sexa.
Att bygga en Corvette med mittmotor har diskuterats flera gånger genom åren. Men det hann rulla ut hela sju generationer från fabriken innan den första mittmotor-Corvetten kom 2020.
Den mest ikoniska generationen är troligen C2 som lanserades 1963 och fick namnet Stingray, särskilt den med delad bakruta. Där finns de stora pengarna tillsammans med C1 så klart. Hos Cars and Classics ligger snittpriset på 34 000 pund, 460 000 kronor.
5. Jaguar E-Type
Jaguar E-Type kan kanske benämnas som en av de mest ikoniska klassiska bilarna. En av de mest eftertraktade brittiska bilarna som bär lite italienska linjer. Troligen var det därför Enzo Ferrari tyckte den var ”den vackraste bilen som någonsin byggts”.
E-Type lanserades 1961 och byggdes fram till 1974. Under produktionstiden hann den genomgå tre olika faser. Den första, serie 1, är den mest eftertraktade, troligen på grund av att den har de renaste linjerna. Efterföljande fick bland annat större missprydande blinkers och bakljus. Oavsett vilken generation så finns E-Type både som roadster eller coupé.
Snittpriset hos Cars and Classics ligger på 89 000 pund, 1,2 miljoner kronor, men serie 2 eller 3-bilar är billigare.
6. Volkswagen Typ 2
Liksom Porsche 911 har folkabussen nästan en självklar plats på listan. Gemensam för de två, utöver släktskapet, är att även Volkswagen Typ 2 har skenat i pris de senaste åren. Särskilt de tidiga årsmodellerna och specifikt de exemplaren utrustade med campingtillbehör. Något vi i de moderna versionerna är bekanta med under beteckningen California.
Den första folkabussen tillverkades i Wolfburg-fabriken 1950, den sista tillverkades så sent som 2013 vid fabriken i Brasilien. Bland uppsjön av olika versioner utmärker sig de Westfalia-utrustade med så kallad poptop, bland de mer eftertraktade.
Snittpris under de senaste åren är 26 000 pund, 350 000 kronor.
7. Land Rover Defender
Med lansering 1983 är Land Rover Defender arvtagaren till originalet Land Rover som kom redan 1948. Till en början kallades den enbart Land Rover 90, 110 eller 130 vilket syftar på hjulbasen mätt i tum. Först 1990 kom namnet Defender.
Produktionslängden kom att bli längre än för de flesta andra bilmodeller. Den tillverkades ända till 2016, och därför kan Defender sorteras som klassiker samtidigt som det går att köpa en ganska ny av samma modell. Det dröjde hela fyra år innan den helt nya ersättaren till Defender kom 2020.
Hos Cars and Classics ligger snittpriserna på 17 800 pund, 240 000 kronor.
8. BMW 3-serie
När den allra första 3-serien, E21, lanserades 1975 blev den en omedelbar succé. Som arvtagare till den numera ikoniska 02-serien blev 3-serie genom åren en av BMW:s viktigaste modeller. Särskilt den andra generationen, E30, har utmärkt sig prismässigt de senaste åren. Specifikt M3-versionen, så klart. Men det har även drivit upp priserna på de andra lite motorsvagare versionerna.
Medan en E30 M3 i dag kan kosta närmare miljonen är de ouppnåeliga för de flesta. Snittpris hos Cars and Classics för 3-serie ligger i nuläget på 11 000 pund, 150 000 kronor.
9. Ford Escort
Att Ford Escort placerar sig på listan är kanske något överraskande. Modellen började tillverkas av Ford Europe 1968, och det hann komma sex generationer innan modellbeteckningen slopades 2002. På den klassiska bilmarknaden är det främst de två första generationerna som tilltalar. Särskilt om det står någon form av RS på bagageluckan.
Det går så klart att hitta riktigt billiga Escort av senare årgångar. Men hos Cars and Classics ligger snittet på drygt 22 000 pund, 300 000 kronor.
10. Mini Cooper
Få bilar har haft ett sådant genomslag som Mini när den först lanserades 1959. Den var helt enkelt banbrytande i sin förpackning som gjorde den mycket kompakt. På ett sätt var Mini före sin tid då det stora genomslaget för småbilar kom på bred front mycket senare.
Att den dessutom gjorde bra ifrån sig på både racingbanor och i rallyskogen gjorde inte saken sämre.
Cooper S-versionen är i dag hiskeligt dyr vilket har drivit upp priserna även på övriga. Även priset på de senare Mark VII som tillverkades 1996-2000 har gått upp de senaste åren. Snittpris ligger på 16 000 pund, 220 000 kronor.
LÄS MER: Alla våra provkörningar av klassiska bilar hittar du här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se