Foto: SL & Teknikens Värld

Här är det bäst och sämst att pendla

Det finns olika sätt att ta sig från punkt A till punkt B. En brittisk tjänst har undersökt var i världen det är bäst och sämst att pendla, beräknat på bland annat tider och priser.

I långa landet Sverige är vi artiga nog att snällt stå och vänta i köer och därefter trängas med flera hundra andra på ett tåg eller en buss. De som kör bil svär varje gång det är dags att tanka eller nu för tiden: ladda.

Det är inte direkt kul att pendla, eftersom alla gör det ungefär samtidigt, på morgonen och på eftermiddagen. Men var i världen är det bäst, respektive sämst att göra denna tråkiga nytta? Den brittiska prisjämförelsesajten uswitch.com har undersökt det.

Bilförsäkringsexperter på sajten har analyserat flera länder och städer, där man tittat på den genomsnittliga pendlingstiden oh kostnaden för att komma till sitt jobb. De undersökte också vilka platser som har de mest miljövänliga pendlarna baserat på antal elfordon och laddplatser i området. Turkiet får högst poäng och Irland lägst. Sverige sticker inte ut åt något håll, men vi vet sedan tidigare att det är ganska billigt att köra elbil här och att bensinpriserna går uppåt.

Bästa länderna att pendla i

1. Turkiet tog första plats, till stor del tack vare att det är billigt att pendla i landet. De har billigast bränslepris (cirka 7,8 kronor per liter) och är ett av de fem billigaste länderna att åka kollektivt i. Dessutom är pendlarna i landet bland de grönaste, med genomsnittligt utsläpp på 4,4 ton per person.

 

2. Österrike fick höga poäng när det gäller miljö. De är också bland de länder som har lägst kostnad för ett kollektivtrafikkort, med en genomsnittlig månadskostnad på under 500 kronor.

 

3. Rumänien är det billigaste landet gällande kollektivtrafik. Där kostar ett månadskort inte mer än 165 kronor. Landet har också låga utsläpp, cirka 3,4 ton per person.

Florence Codjoe, bilförsäkringsexpert på uswitch.com kommenterar:

– Efter nästan två år av nedstängningar och arbete hemifrån börjar världen äntligen öppna sig igen, vilket betyder att många av oss över hela världen är på väg tillbaka till kontoret och måste hantera stressen från den dagliga pendlingen. Det ska bli intressant att se om den dagliga pendlingen förbättras under de kommande åren, med fler länder som börjar arbeta enligt nya hybridmodeller, vilket i gengäld förhoppningsvis bör innebära att den genomsnittliga pendlingstiden och stressen med att resa minskar i länder över hela världen.

Värsta länderna att pendla i

1. Irland är det sämsta landet för pendlare, särskilt med den höga kostnaden för kollektivtrafikkort, som i genomsnitt kostar över 1 000 kronor i månaden. Irland fick dåliga resultat på alla faktorer förutom koldioxidutsläpp per person.

 

2. Storbritannien fick också dåliga poäng på de flesta punkter. Det är för dyrt med kollektivtrafik och även miljövänligheten för den.

 

3. Kanada var tredje sämst, även fast de fick ganska bra poäng på exempelvis kostnader för bränsle per liter och kollektivtrafiken. Men landet har för höga nivåer av utsläpp, högst bland de undersökta länderna, med 13,8 ton per person.

En annan aspekt man tittade på vad den genomsnittliga pendlingstiden, där Island hade lägst på endast 15 minuter. Islands unika geografi innebär att nästan hela befolkningen är bosatt längs kusten, med 80 procent av inlandsområdet obeboeligt. Det blir därför inte så långt att pendla.

Norge har, ganska förväntat, flest offentliga laddstationer. Det är känt sedan länge att Norge har flest elfordon och ett bra laddnätverk. Siffran är 3 700 laddstolpar per miljon invånare.

Lägst koldioxidutsläpp per person har Malta, med 3 ton per person.