Här är filmen från dödsolyckan med den självkörande bilen
Polisen har nu släppt filmen från olyckan där en självkörande Volvo XC90 i Ubers tjänst körde ihjäl en fotgängare som korsade vägen.
Sent i söndags kväll i Tempe, Arizona,
krockade en av Ubers självkörande bilar med en 49-årig kvinna. Hon skadades så svårt att hon senare avled på sjukhus. Sedan dess har spekulationerna kring olyckan varit omfattande, men nu har polisen släppt filmen som spelades in av den självkörande bilen, en Volvo XC90 med Ubers autonoma teknik.
Det vi ser i filmen är en kvinna som leder sin cykel över en väg i ett väldigt mörkt parti. Hon saknar reflexer och syns därför väldigt dåligt för det mänskliga ögat. Däremot tycker man att bilens olika sensorer borde ha registrerat kvinnan. Ubers självkörande system är dock under utveckling och det kan ha spelat sin roll i incidenten. Arizona är en stat som gått i bräschen i USA för att tillåta autonoma fordon på vägarna och på så vis främja teknikutvecklingen. Arizonas politik och Ubers teknik kommer förmodligen att möta kraftigt motstånd efter att filmen från olyckan nu publicerats.
Vi får även se en film från bilens ombordkamera. Där ser vi att föraren, som agerar backupförare för att kunna gripa in vid incidenter som systemet inte hanterar korrekt, riktar blicken nedåt flertalet gånger. Förmodligen tittar han på sin mobiltelefon. När han tittar upp en sista gång innan olyckan är det för sent.
I och med mörkret och att fotgängaren inte syns förrän väldigt sent (bilen borde kanske ha haft helljuset påslaget och därmed uppmärksammat kvinnan tidigare) är det svårt för en mänsklig förare att hinna bromsa och väja, men helt omöjligt hade det förmodligen inte varit och därmed hade olycksförloppet eventuellt kunnat lindras. Däremot, som tidigare nämnt, borde bilens olika sensorsystem ha upptäckt objektet, det vill säga fotgängaren, i god tid. LIDAR, som är bilens laserradarsystem, kan operera i totalt mörker.
Bilen höll vid olyckstillfället 61 km/h (38 mph) på en vägsträcka där det råder hastighetsbegränsning på 56 km/h (35 mph).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se