Här är finalisterna i Årets Bil 2015
Nu är finalisterna i Årets Bil 2015-utmärkelsen utsedda. Sju stycken är de till antalet. Vilken tror du vinner och vilken har du som personlig favorit?
Sedan 1964 har en europeisk jury bestående av motorjournalister från en rad olika länder, bland annat från Sverige och Teknikens Värld, utsett Årets Bil i Europa. Först ut att vinna var Rover 2000, därefter har ytterligare 50 bilar vunnit den ärofyllda titeln.
Numera är Teknikens Värld inte längre med i juryn då vi valde att dra oss ur för några år sedan, men ”tävlingen” lever vidare och det är snart dags för 2015 års titel att delas ut. Men först annonseras de sju finalistbilarna som gör upp inför det spännande utlåtandet om vilken bil som vinner. Det görs på bilsalongen i Genève i mars.
Volvo har inte någon chans på titeln eftersom de inte är med i finalen. Mesta vinnaren genom tiderna, Fiat, är inte heller med i finalen. De har under åren plockat hem nio av de hittills 51 utdelade titlarna.
I stället ser årets finalfält ut som följer:
Finalfältet är mer enhetligt i år än förra året. Då fanns två elbilar med bland finalisterna som varierade i storlek och pris, men det var en vanlig bil som gick segrande ur striden när Peugeot 308 blev Årets Bil 2014. Det var fjärde gången Peugeot vann.
Kriterierna för att bli nominerad är att bilen ska vara ny och att försäljningen på minst fem olika europeiska marknader ska ha påbörjats alternativt påbörjas innan årets utgång samt att försäljningen måste överstiga minst 5 000 enheter.
Vilken av finalisterna är din personliga favorit och vilken tror du juryn väljer ut till vinnare?
Årets Bil-vinnare genom tiderna (1964-2014)
2014 Peugeot 308
2013 Volkswagen Golf
2012 Opel Ampera/Chevrolet Volt
2011 Nissan Leaf
2010 Volkswagen Polo
2009 Opel Insignia
2008 Fiat 500
2007 Ford S-Max
2006 Renault Clio
2005 Toyota Prius
2004 Fiat Panda
2003 Renault Mégane
2002 Peugeot 307
2001 Alfa Romeo 147
2000 Toyota Yaris
1999 Ford Focus
1998 Alfa Romeo 156
1997 Renault Mégane Scénic
1996 Fiat Bravo/Brava
1995 Fiat Punto
1994 Ford Mondeo
1993 Nissan Micra
1992 Volkswagen Golf
1991 Renault Clio
1990 Citroën XM
1989 Fiat Tipo
1988 Peugeot 405
1987 Opel Omega
1986 Ford Scorpio
1985 Opel Kadett
1984 Fiat Uno
1983 Audi 100
1982 Renault 9
1981 Ford Escort
1980 Lancia Delta
1979 Simca-Chrysler Horizon
1978 Porsche 928
1977 Rover 3500
1976 Simca 1307-1308
1975 Citroën CX
1974 Mercedes 450S
1973 Audi 80
1972 Fiat 127
1971 Citroën GS
1970 Fiat 128
1969 Peugeot 504
1968 NSU Ro 80
1967 Fiat 124
1966 Renault 16
1965 Austin 1800
1964 Rover 2000
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se