Här är nya Mercedes G-klass – invändigt
Nuvarande G-klass går i graven men ersätts av en ny generation. Debuten sker i januari men redan nu får vi se den – men bara invändigt.
Mercedes tycks ha hittat ett nytt grepp när det kommer till att försöka skapa intresse kring kommande modeller – att till en början bara visa bilen inifrån.
Av nya A-klass har vi fått se inredningen, kraftigt inspirerad av märkets större modeller, liksom det nya infotainmentsystemet MBUX. Nu följer man samma exempel när det gäller kommande G-klass. Modellen som debuterade 1979 går i graven i ett extra lyxigt utförande i år men ersätts redan nästa år av en ny generation.
Modellen kommer att göra debut under Detroitsalongen i januari 2018 och även om bilderna här bara visar bilen invändigt kan Geländewagen-fantasten känna sig lugn – den nya generations kaross tycks även den vara ritad i huvudsak med linjal, se bara på de räta stolparna och raka rutorna.
Nya G-klass får föga förvånande ett modernt skärmbaserat infotainmentsytem även om analoga i förarmiljön kommer som standard, men ett helt skärmbaserat alternativ, likt det i E- och S-klass, finns som tillval.
G-klass i test
Vi imponerades inte av Geländewagen vid vårt första test i 3/1981. Stolar var dåliga, reglagen utspridda och värmeanläggningen var kass. I duell mot Range Rover i nummer 11/1985 gick det bättre: "tydlig i sin roll, i det närmaste militärisk", löd summeringen.
En viss retrokänsla ger även det rejäla handtaget framför passagerarsätet fram liksom utformningen kring fläktutblåsen på sidorna som tydligt kopplar till urmodellen från 1979. Mittkonsolens form knyter mer an till första G-klass än tidigare – jämför själv i galleriet nedan.
Bilderna visar även olika inredningsalternativ med skinn i olika kulörer, med eller utan perforering liksom såväl trä- som kolfiberpaneler. G-klass ska erbjudas med så många valmöjligheter att det knappt kommer att finnas två likadana bilar, hävdar man. Även kommande G-klass kommer att finnas i hurtigt AMG-utförande.
Mycket arbete har lagts på stuvutrymmen för såväl ”tuggummi, näsdukar eller kanske solglasögon”, som det står i pressmeddelandet och dörrsidorna bak rymmer enlitersflaskor.
Bland bilderna dyker det även upp lite fakta där utgående modells innerutrymmen ställs mot den kommande. Allt givetvis med plus för den nya: 38 millimeter extra benutrymme fram, 150 millimeter extra benutrymme bak, 38 millimeter extra bredd i axelhöjd fram, 27 millimeter extra bredd i axelhöjd bak, 68 millimeter extra bredd i armbågshöjd fram och 56 millimeter extra bredd i armbågshöjd bak.
Baksätet kan ”bara” fällas till 40, 60 och 100 procent – en ny trend som vissa märken använder sig av, annars sägs komforten i baksätet påverkas.
Bland bilderna ser vi även ett emblem på B-stolpen som garanterar att bilen är testad på Schöckl, ett berg utanför fabriken i österrikiska Graz där bilen kommer att byggas.
Samarbetet mellan Steyr-Daimler-Puch (i dag Magna Steyr) och Mecedes-Benz AG startade redan 1972 och i somras rullade G-klass nummer 300 000 av bandet i Graz.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se