Här finns de törstigaste bilarna
De nya bilarnas koldioxidutsläpp fortsätter att minska. Än har vi långt kvar till EU-genomsnittet men flera svenska kommuner är redan där. I ett nytt index framgår var Sveriges snålaste, och törstigaste bilar rullar.
Svenskarna köper allt snålare och renare bilar. Enligt ett nytt index som presenteras av Naturvårdsverket, Vägverket och Konsumentverket minskade koldioxidutsläppen från nya bilar med 3,1 procent under det första halvåret 2009 jämför med helåret 2008. De nyregistrerade bilarna som rullar på svenska vägar släpper i dag ut i genomsnitt ut 169 gram per kilometer. Därmed har vi fortfarande en bit ned till EU:s genomsnitt på 154 g/km.
Men det finns stora skillnader. Lekeberg i Örebro län och Perstorp i Skåne län klarar redan EU-genomsnittet med god marginal. Här släpper de nyregistrerade bilarna ut 143 respektive 147 g/km. Värre är det i Laholm, Överkalix och Burlöv där de nya bilarna släpper ut 30 procent med koldioxid.
– Det är glädjande att utsläppen från de nya bilarna fortsätter att minska, men de stora skillnaderna mellan kommunerna visar att det enkelt går att få ner utsläppen ännu mer. I de bästa kommunerna ligger vi under EU-snittet, säger Kjell Andersson, chef för Naturvårdsverkets energi- och transportenhet.
Länsvis får Stockholm och Jämtland ställa sig i skamvrån med ett genomsnittligt utsläpp på 168,3 respektive 168,4 gram per kilometer. Gotland och Västergötland kan i stället skryta med att vara renast med 155,7 respektive 155,9 g/km i genomsnitt. Den nya statistiken baseras på EU:s sätt att räkna på utsläppen, vilket innebär att etanol- och gasbilar antas köra på bensin. Om man i stället tar hänsyn till klimatnyttan med etanol- och gasbilar i Sverige uppgick de nya bilarnas genomsnittliga utsläpp till 155 gram per kilometer, just över EU-snittet.
– Etanol- och gasbilarna bidrar till att minska trafikens klimatpåverkan. Men det är viktigt att även dessa bilar är bränslesnåla och att de faktiskt körs på förnybara drivmedel. Många väljer att tanka bensin när den är billigare, säger Carl Magnus Berglund, utredare på Konsumentverket.
Snabbfakta om de 103 203 bilar som nyregistrerades i Sverige första halvåret 2009 (siffror för helåret 2008 inom parentes)
• 37,3 (40,1) procent drivs enbart med bensin och släpper i genomsnitt ut 162,7 gram koldioxid per kilometer.
• 38,4 (36,0 ) procent drivs med diesel och släpper i genomsnitt ut 162,2 (166,6) gram koldioxid per kilometer .
• 22,0 (23,4) procent kan drivas med etanol och har ett utsläpp motsvarande 134,5 gram koldioxid per kilometer (med de förhållanden som rådde under första halvåret 2009) .
• 2,2 (0,5) procent kan drivas med fordonsgas och har ett utsläpp motsvarande 81,1 gram koldioxid per kilometer (med de förhållanden som rådde under första halvåret 2009).
• 1 ,5 (2,6) procent var särskilt bränsleslukande bilar (över 250 gram per kilometer).
• 14,3 (9,9) procent var särskilt bränslesnåla bilar (högst 120 gram per kilometer)
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se