Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Här vägarna där det blir kaos i vinter

16 svenska vägar bedöms vara extra jobbiga under vinterhalvåret, visar en undersökning som Svevia beställt från Trafikverket.

Än är det tid kvar till det snökaos som brukar berika vårt avlånga land och locka fram en och annan svordom över framförhållningen kring snöröjningen. Snökaoset och halkvarningarna har än så länge lyst med sin frånvaro på kvällspressens löpsedlar och i årets milda höst är snöflingorna än så länge mer eller mindre utom sikte. En snabb titt på en vädersajt och man nås av informationen att till och med vår nordligaste större stad Kiruna ligger en bit över nollan. 

 Därmed känns det än så länge avlägset att tänka tillbaka på de okörbara vägarna som i runda slängar kostade Sverige 360 miljoner kronor förra året. Då stod trafiken still 3,8 miljoner timmar vilket är 40 procent mer än 2007, säger Trafikverkets statistik. 

 Mellan 30 och 60 procent av problemen hade enligt siffrorna sin grund i tung trafik som körde på dåliga däck. 80 procent av de svenska lastbilarna och 57 procent av de utlandsregistrerade lastbilarna hade vinterdäck. Teknikens Världs Linus Pröjtz har tidigare skrivit en längre artikel kring varför samtliga lastbilar ska vara utrustade med vinterdäck, som du kan läsa här

 Förutom en kraftigt höjd säkerhetsnivå innebär vinterdäck på tung trafik att hundratals miljoner kronor kan sparas varje år. 

 –Framkomlighetsproblemen måste lösas eftersom de kostar samhället stora pengar. Krav på vinterdäck på tunga fordon kan vara en lösning, säger Erik Lundman, chef för affärsutveckling på Svevia i ett pressmeddelande. 

 Undersökningen visar att vägar som går igenom områden med kullar och backar nära öppet hav riskerar snökaossträckor.

Län Vägnr Delsträcka
HallandE6Hallandsås
Västra GötalandE20Jonsered–Lerum
ÖrebroE20Finnerödja
JönköpingE4Jönköping–Gränna
NorrköpingE4Stavsjö, Kolmården
VästernorrlandE4Hudiksvall–Sundsvall (Harmånger, Gnarp, Jättendal)
VästernorrlandE4Sundsvall–Härnösand
VästernorrlandE4Skuleberget (Härnösand–Örnsköldsvik)
VästerbottenE4Hökmarksberget (Umeå–Skellefteå)
VärmlandE45Stöllet–Malung (Lisskogsåsen)
DalarnaE45Orsa–Sveg (Höghed, Ämådalen, Noppikoski)
JönköpingRv31Jönköping–Nässjö
Västra GötalandRv40Göteborg–Landvetter
JönköpingRv40Jönköping–Ulricehamn
ÖrebroRv50Hällabacken, Lindesberg
ÖrebroRv50Basttjärn, Silverhöjden
Län Vägnr Delsträcka
HallandE6Hallandsås
Västra GötalandE20Jonsered–Lerum
ÖrebroE20Finnerödja
JönköpingE4Jönköping–Gränna
NorrköpingE4Stavsjö, Kolmården
VästernorrlandE4Hudiksvall–Sundsvall (Harmånger, Gnarp, Jättendal)
VästernorrlandE4Sundsvall–Härnösand
VästernorrlandE4Skuleberget (Härnösand–Örnsköldsvik)
VästerbottenE4Hökmarksberget (Umeå–Skellefteå)
VärmlandE45Stöllet–Malung (Lisskogsåsen)
DalarnaE45Orsa–Sveg (Höghed, Ämådalen, Noppikoski)
JönköpingRv31Jönköping–Nässjö
Västra GötalandRv40Göteborg–Landvetter
JönköpingRv40Jönköping–Ulricehamn
ÖrebroRv50Hällabacken, Lindesberg
ÖrebroRv50Basttjärn, Silverhöjden
Län Vägnr Delsträcka
HallandE6Hallandsås
Västra GötalandE20Jonsered–Lerum
ÖrebroE20Finnerödja
JönköpingE4Jönköping–Gränna
NorrköpingE4Stavsjö, Kolmården
VästernorrlandE4Hudiksvall–Sundsvall (Harmånger, Gnarp, Jättendal)
VästernorrlandE4Sundsvall–Härnösand
VästernorrlandE4Skuleberget (Härnösand–Örnsköldsvik)
VästerbottenE4Hökmarksberget (Umeå–Skellefteå)
VärmlandE45Stöllet–Malung (Lisskogsåsen)
DalarnaE45Orsa–Sveg (Höghed, Ämådalen, Noppikoski)
JönköpingRv31Jönköping–Nässjö
Västra GötalandRv40Göteborg–Landvetter
JönköpingRv40Jönköping–Ulricehamn
ÖrebroRv50Hällabacken, Lindesberg
ÖrebroRv50Basttjärn, Silverhöjden