Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Virrage Images / Shutterstock

Hårdsatsning mot bilmålvakter

Storleken på fordonsrelaterade skulder stiger hela tiden. I nuläget är skulden 1,6 miljarder kronor. Ett utredningsförslag ska bland annat ge polisen större mandat att agera mot så kallade bilmålvakter.

Ansvarig infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är skarp i tonen mot bilmålvakter. Totalt är 97 000 personer i Sverige skyldiga staten sammanlagt 1,6 miljarder kronor i fordonsrelaterade straffavgifter och obetalda skatter, men bryter man ner siffrorna står endast hundra personer för närmare 15 procent av denna summa (211 miljoner kronor). Som mest är en person registrerad på 3 900 bilar och fyra ytterligare personer på drygt 2 000 bilar vardera. Problematiken är särskilt stor i södra Sverige, sju av tio bilmålvakter agerar i Skåneregionen.

LÄS OCKSÅ: Sveriges tio värsta bilmålvakter äger tillsammans 15 000 fordon 

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill se krafttag mot de så kallade bilmålvakterna. Foto: Kristian Pohl / Regeringskansliet

En bilmålvakt är nästan uteslutande utan egna tillgångar och låter sig registreras på fordon i stället för den verklige ägaren. Ett sätt att undgå bland annat parkeringsböter, trängselskatt, försäkringsavgifter och bilskatt.
En nyligen avslutad utredning ger vid hand att polisen ska få större befogenheter att beslagta en bil med fordonsrelaterade skulder som överstiger 50 000 kronor genom ett ”ägarbundet användningsförbud”. Först när skulderna är nollade helt återlämnas bilen, alternativt säljs eller går till skrotning. Enligt utredningen ska förslaget träda i kraft den 1 juli 2021.
Men redan till årsskiftet 2020/2021 genomförs en lagskärpning som handlar om p-böter. Har ett fordon obetalda skulder på minst 5 000 kronor efter sex månader får bilen användningsförbud och registreringsskyltarna beslagtas.

Den 1 juli 2014 infördes en ny lag som skulle försvåra för bilmålvakter, dock blev utfallet inte som avsett då problematiken med målvakter kvarstår.

LÄS OCKSÅ: Var tionde bil i Malmö ägs av tio bilmålvakter