HB Coupé – modern lättviktare med stil
En ny biltillverkare håller på att vakna till liv – holländska Huet Brothers. Nu har de två bröderna presenterat sin första vagn vid namn HB Coupé. 800 kilo lätt och modern teknik trots gammal uppsyn.
De holländska bröderna Paul och Tino Huet, födda 1971 respektive 1975, har länge älskat klassisk racing. Men efter för många kostsamma avåkningar trappade de ned på deltagandet i klassiska lopp och en idé om att bygga en bil tog form. För att kunna finansiera sin dröm om bilbyggande skapade de en exklusiv serie klockor. Det mynnade ut i att de visade upp ritningar på en bil – HB Coupé – i januari tidigare i år. Nu har de kommit till skott på allvar och i dag visar de upp sin bil i tre olika utförandet varav vi får se två av dessa på bild nedan. Snacka om en driftig duo.
Brödernas logotyp andas tidigt 1900-tal. Det ger sken av att företaget är mycket äldre än vad det verkligen är. Dessutom är logotypen utformad med en tydlig vink till viss biltillverkare. Just det, Bugatti där just E:et och B:et också samsas om de horisontella linjerna.
Nu till själva bilen. HB Coupé heter den alltså och finns i två utförande för gatan, nämligen HB Coupé Classic (vita bilen) och HB Coupé Road Racer (blåa bilen). Dessutom finns en raceversion som heter HB Coupé Race och som är utrustad med full störtbur och säkerhetstank, bland annat.
HB Coupé, oavsett modellversion, består av ett monocoquechassi byggt helt i kolfiber. Det borgar för extremt låg vikt och hela bilen väger inte mer än 800 kilo.
Tack vare den låga vikten, som är 200 kilo lägre än vad bröderna tänkt sig från början, har man kunnat satsa på en fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter under huven. Tidigare hade de planerat att använda en sexcylindrig maskin. I HB Coupé Classic lämnar motorn 170 hästkrafter. Inte så mycket kan tänkas men på grund av vikten räcker det ändå till att 0-100 km/h avverkas på under fem sekunder. I HB Coupé Road Racer har effekten höjts till 255 hästkrafter vilket sänker sprinten till under fyra sekunder.
Motorn är kopplad till en manuellt växlad låda med sex växlar som skickar kraften till bakaxeln som är försedd med diffbroms. Bilen i övrigt består av allehanda detaljer och teknik som man kan förvänta sig av vilken modern bil som helst. Det är bara utseendet som är gammalt.
Exempelvis är ABS-bromsar och ESP standard, deformationszoner fram och bak är tidsenliga, dörrar och sidor är förstärkta enligt dagens mått mätt, bältessträckare finns, likaså klimatanläggning och infotainmentsystem med tryckkänslig skärm.
HB Coupé Classic kostar från motsvarande 582000 kronor medan HB Coupé Road Racer kostar från motsvarande 674000 kronor. Det går att komma upp i några tiotal tusenlappar extra om man väljer exklusivare material på dörrpaneler och instrumentbräda samt finare läder på stolarna och andra lackkulörer, exempelvis i tvåtonsutförande.
405 centimeter långa och 118 centimeter höga HB Coupé ska tillverkas i 40 exemplar under 2014. Bilarna kommer att handbyggas helt för hand och den som är sugen bör redan nu lägga handpenningen på 1000 euro för att få ett exemplar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se