Hej då, Jeep Gladiator
2021 lanserade Jeep sin pickup-modell Gladiator. Nu är det över för europeisk del då märket går mot elektrifiering. Men en sista version ska först lanseras.
2021 kom Jeeps första pickup-modell sedan 1988. En bil baserad på Wrangler och som här bara har funnits tillgänglig med dieselmotor. Redan nu har modellen fajtat klart i Europa, men kommer först i en sista specialversion.
– Gladiator är den mest ikoniska Jeep-flakbilen och FarOut Final Edition representerar den rätta hyllningen till dess popularitet och framgång. Märket Jeep prioritet är nu elektrifiering av hela sortimentet med ytterligare tre nya helelektriska fordon som kommer att lanseras i Europa inom 2025, säger Eric Laforge, chef för Jeep i Europa.
När 2030 är till ända ska Jeep bara sälja fullfjädrade elbilar i Europa.
Farvälversionen baseras på trimgraden Overland och är högst kosmetisk med bland annat uppvärmda säten och ratt i läder, LED ljus fram och bak, uppdaterat ljudsystem, hardtop och speciella emblem.
Enligt statistik från Bil Sweden har det sedan 2021 registrerats fem stycken Jeep Gladiator i Sverige. Astara, importör av bland annat märket Jeep, pekar dock på att siffran är 99 och att de 69 av bilarna har importerats via generalagenten. Man anger databasen Vroom som källa. Skillnaden i siffrorna kan ligga i hur bilarna är registrerade.
Missa inte vår provkörning av modellen – se nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se