Hej då Lotus Elise, Exige och Evora!
Efter mer än ett kvarts sekel är det nu slut för tre Lotus-modeller. Elise, Exige och Evora tackar för sig och företaget blickar nu framåt mot att bli en elbilstillverkare.
Bilderna du ser här är tagna i förra veckan. Platsen är Hethel i England, utanför den fabrik som Lotus lade vantarna på 1966. Fabriksområdet innehåller även en testbana som under andra världskriget var start- och landningsbana för brittiska flygvapnet Royal Air Force (RAF). Flygbasen användes dock mycket flitigt av USA och framför allt var det bombplan som startade och landande på RAF Hethel. Och med bombplan syftar vi förstås på Consolidated B-24 Liberator, ett av krigets mest berömda plan då det var stryktåligt som få och kunde flyga långa sträckor (speciellt när det var utrustat med extra bränsletankar, som dock hämmade bomblasten).
Nu handlar denna artikel dock inte B-24 Liberator utan om tre Lotus-modeller som har rönt stor uppmärksamhet under många, många år, dock utan att uppnå samma kultstatus som Lotus Esprit och Lotus Seven (som sedan 1973 heter Caterham Seven).
Bilderna här visar de sista tillverkade exemplaren av Elise, Exige och Evora, tre bilar som ska ansluta till Lotus samling av fordon som ska bevaras för framtiden.
Elise började tillverkas 1996 och har alltså rullat ut genom fabriksportarna under 26 år, en imponerande lång tid i bilsammanhang. Riktigt lika många år har släktingen Exige inte hunnit med, men ändå 22 år i och med produktionsstarten år 2000. Evora, även den Elise-besläktad i och med gemensam plattform, är ynglingen i gänget då den började tillverkas år 2009.
De tre modellerna hann tillverkas i totalt 51 738 exemplar, en inte allt för hög siffra som gör trion relativt exklusiva. Elise är förstås trions ”storsäljare” med 35 124 exemplar medan Exige har byggts i 10 497 exemplar och Evora i 6 117 exemplar.
Utöver 51 738 exemplar har det tillverkats 7 200 exemplar av Elise-baserade Opel Speedster (Vauxhall VX220) samt 2 515 exemplar av Tesla Roadster. Amerikanska elbilstillverkarens första modell var alltså en Lotus Elise-baserad bil.
Det har dessutom byggts en massa andra bilar baserade på Elise-plattformen, men de flesta fick bara se dagens ljus som prototyp på någon bilsalong.
Nu ställs fabriken om för tillverkning av nya modellen Emira, sista bilen innan Lotus blir renodlat bilmärke.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se