Hej då Volvo C30 – tack för den här tiden!
Efter drygt sex år är det så dags för Volvo C30 att säga farväl till världen då de sista exemplaren av den så hatälskade modellen lämnar produktionslinan i december.
Året var 2005 och det var bilsalong i Detroit. I Volvos monter stod en ny modell i storleksklassen Golf men med mer säreget utseende än flertalet konkurrenter. Inte minst då den hade tre dörrar och bakluckan som utgörs av en stor glasyta. Tilltaget med sistnämnda var en tydlig vink till 1800ES (P1800ES) och 480.
Men 2005 var inte första gången vi såg C30-formerna. Redan på Detroitsalongen 2001 visade Volvo upp konceptbilen SCC (Safety Concept Car, se bilder i bilgalleriet nedan) som är väldigt lik just C30, så när som på vissa detaljer i fronten och så klart de ”transparenta” A-stolparna som Volvo ännu aldrig satt i produktion.
Volvo C30 har alltid varit en bil för diskussion. Antingen har man älskat det lilla formatet och de utstickande formerna, eller också har man hatat bilen. Det har i princip inte funnits något mellanting rent känslomässigt. Praktisk har C30 i alla fall aldrig varit och det är något som många har hängt upp sig på, men så har praktiska egenskaper aldrig varit något Volvo tänkt sig med C30. Den har helt enkelt varit tänkt som en livsstilsbil för antingen unga människor utan barn eller för en äldre generation som kört Volvo hela sitt liv men som på äldre dar vill fortsätta köra Volvo utan att ha slösande utrymmen att förflytta.
C30 har av Volvo använts till mycket. Den blev inte minst märkets första elbil i C30 Electric, den var också först under 100 gram i koldioxidutsläpp i DRIVe-utförande, men den var också Volvos satsning inom motorsporten med deltagande i både STCC och WTCC. Framgångsrik var den dessutom.
Vi får heller inte glömma C30 Polestar som tack vare Polestar Performance påbörjade sitt liv som C30 PCP under 2010. Denna galet snabba bil med 405 hästkrafter plockade ur Volvos älskade turbofemma blev extremt hyllad under det året och även under 2011. Inte minst av oss på Teknikens Värld, men också av Top Gears Jeremy Clarkson som kanske aldrig tidigare eller senare varit så imponerad av en bil i den här klassen.
Men nu är ett stycke Volvo-historia på väg bort då C30 nu ska läggas ned. I december tillverkas de sista exemplaren i fabriken i belgiska Gent. Vad som kommer att ersätta C30 vet vi inte riktigt ännu, för V40 som hade premiär på Genèvesalongen tidigare i år är inte en äkta ersättare trots snarlik storlek och former som påminner.
Tack och hej, Volvo C30!
Antal sålda Volvo C30 i Sverige
* 2012 års siffra är av förklarliga skäl inte komplett utan avser årets tre första kvartal (jan-sep).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se