Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Hennessey VelociRaptor 600 – två flugor i en smäll

Ford är lite sega när det gäller F-150 Raptor så Hennessey har tagit tillfället i akt och tagit fram VelociRaptor 600 i väntan på att originalet ska dyka upp.

Nya Ford F-150 har presenterats i Raptor-utförande. Det skedde på Detroitsalongen tidigare i år. Många gick upp i spinn när de fick se den kraftfulla och respektingivande pickupen, en spinn som avtog när de läste att modellen lanseras först under 2016.

Lite smolk i glädjebägaren infann sig också när raderna om drivlinan genomplöjdes. F-150 Raptor har alltid varit synonym med maffiga V8-motorer, men till nya generationen har Ford beslutat att Raptor ska ha en V6 EcoBoost-motor. Förvisso med mer effekt och mer vrid än gamla V8-motoriserade Raptor, men ändå.

Texas-baserade trimfirman Hennessey har på grund av ovanstående slagit två flugor i en smäll. För att Raptor-intresserade ska slippa vänta ihjäl sig har de tagit fram VelociRaptor 600 som baseras på standardmodellen F-150 FX4, vilket innebär en V8 på 5,0 liter under huven. Med hjälp av kompressormatning (2,9 liter) har Hennessey pressat upp de 365 originalhästarna till 608 (600 amerikanska hästar, därav beteckningen).

Vidare har Hennessey gjort pickupen lite uppkäftigare med egna 17-tumsfälgar skodda med 33-tums terrängdäck från BFGoodrich, rejäl främre stötfångare med integrerad vinsch, LED-ljusramp på taket och mycket annat. Dessutom har texastrimmarna sett över bilens vägegenskaper.

Endast 500 exemplar av VelociRaptor tillgängliggörs. Priset i USA börjar på motsvarande 607 000 kronor, men då ingår donatorbilen Ford F-150 FX4 4x4 i priset.

Här är pickupen många går och väntar på: nya Ford F-150 Raptor som bara har en V6-motor.