Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Hennessey Performance

Hennessey Venom F5 officiell – 1 842 hk och 500 km/h

Mer än tre år efter den första presentationen är amerikanska hyperbilen Hennessey Venom F5 nu helt färdig och redo att levereras till kunder, alla 24 stycken. Och de kommer att få något alldeles extra!

Redan 2017 fick vi för första gången se Hennessey Venom F5. Den presenterades då som arvtagaren till Venom GT som under en kort tid hade titeln världens snabbaste bil. Men då, 2017, fick vi inte veta allt om Venom F5. Det får vi nu, och det är smått ogreppbara siffror som presenteras.

Vi kan riva av plåstret direkt. Venom F5 är dyr, närmare bestämt 2,1 miljoner dollar dyr. Det är ungefär 17,5 miljoner kronor, före skatt och leveranskostnader. Men det höga priset drabbar inte så många, Hennessey ska inte bygga fler än 24 exemplar av Venom F5, de första levereras i början av nästa år.

1 AV 4
Foto: Hennessey Performance / Hennessey Performance
2 AV 4
Foto: Hennessey Performance / Hennessey Performance
3 AV 4
Foto: Hennessey Performance / Hennessey Performance
4 AV 4
Foto: Hennessey Performance / Hennessey Performance

Utseendemässigt sticker den inte ut, designen är snarare återhållsam utan några stora spoilers eller enorma luftintag. Prestandan som utlovas är desto mer extrem. 0–100 km/h ska gå på under tre sekunder. 0–200 km/h på under fem sekunder och toppfarten sägs bli över 500 km/h. Först nästa år ska Hennessey genomföra oberoende toppfartstester på flygrakan vid Kennedy Space Center för att ta reda på exakt hur snabb Venom F5 är.

1 AV 3
Foto: Hennessey Performance / Hennessey Performance
2 AV 3
Foto: Hennessey Performance / Hennessey Performance
3 AV 3
Foto: Hennessey Performance / Hennessey Performance

När man läser om motorn är det lätt att förstå varför bilen blir snabb. Bakom kupén finns en 6,6 liter stor, dubbelturboladdad V8-motor som går under namnet Fury. Den ger 1 841 hästkrafter och 1 617 newtonmeter. Det borde räcka för att sätta fart på den endast 1 360 kg tunga bilen. Alla karosspaneler, såväl som den bärande monocoquen, byggs i kolfiber. Den senare väger endast 89 kg. Gjutjärnsmotorn är betydligt tyngre – 289 kg. All kraft skickas via en sjuväxlad ”semiautomatisk” växellåda till bakhjulen som är rejält breda med dimensionen 345/50 R20.