Hennessey visar världens snabbaste roadster
Enligt fabriken är Hennessey Venom F5 Revolution Roadster världens snabbaste taklösa bil. Det lär blåsa rejält i kabinen i toppfart: 484 kilometer i timmen.
Tolv stycken. Fler än så blir det inte när Hennessey ska bygga en serie kolfibermissiler kallade Venom F5 Revolution Roadster. Enligt Hennessey Special Vehicles själva ska den vara världens snabbaste taklösa bil.
Vi tar det från början. John Hennessey har gjort sig känd för att trimma allt från traditionella muskelbilar till pickuper. När han presenterade Hennessey Venom GT 2011 gick han ett steg längre. Den här gången var det en Lotus Exige som fick sitt innanmäte utbytt. Med en sjuliters V8 på 1 471 hästkrafter var den under en period världens snabbaste bil enligt Guiness Rekordbok.
Sedan kom Hennessey Venom F5 I december 2020. Den hade kolfibermonocoque och en egenutvecklad V8 med block, förvånansvärt nog, i gjutjärn, på 1 842 hästkrafter. Ja, den är ordentligt turboladdad. Toppfarten angavs då till 484 kilometer i timmen och en serie om 24 bilar tillverkades.
På den följde en variant utan fast tak, kallad Roadster, och en version avsedd för lite hårdare körning på racerbana, kallad Revolution. Så om det nu finns en modell som heter både Revolution och Roadster, då kan man sluta sig till att den är en taklös trackdaybil.
Och precis så är det. Motorn lämnar oförändrat 1 842 hästkrafter och växellådan utgörs fortfarande av en sjuväxlad robotiserad, manuell låda – om än med vissa modifikationer för att passa bankörning bättre. Tomvikten ska vara ”under 1 360” kilo.
Till sist har man jobbat lite mer aerodynamiken, förstås, med större splitter där fram och vildare vinge där bak. Jo, och så var det en sak till. Om du är en av de tolv som har fått beställa en bil vet du redan att man får betala från tre miljoner dollar, motsvarande ungefär 32 miljoner kronor, för en bil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se