Heta Hot Rod Jakob på turné
Leif Tufvesson har levererat ännu en läcker skapelse – denna gång en hot rod med Volvo ÖV4 – Jakob – som utgångsbil. Hot Rod Jakob, som bilen kallas, har en etanolkonverterad T5-motor under huven.
Du har garanterat sett Leif Tufvessons skapelser tidigare. Han har rönt stor uppmärksamhet, inte minst i USA, för sina hot rod-bilar baserade på Volvo – Caresto V8 Speedster och Caresto T6 Roadster. Dessutom har han gjort en C70 Caresto Edition. Bilarna kan du läsa mer om och titta på om du klickar på länken nedan. Tack vare dessa skapelser har Leif Tufvesson får ta emot de amerikanska utmärkelserna ”Hot Rod of the Year” och ”Most Innovative Car”. Caresto är hans enmansbilbyggarföretag som håller hus i nordvästra Skåne och därför kan hans skapelser också ses flitigt i samband med Vallåkraträffen.
Bilen som han nu ligger bakom är vad man kan kalla en hot rod-replika av Volvos första bil – ÖV4 – som också går under namnet Jakob. Många av de detaljer som Assar Gabrielsson och Gustav Larson tog fram 1925-27 finns kvar på den moderna hot rod-versionen. Skissandet på bilen satte igång under 2005 och själva byggandet startade sommaren 2006 och nu är bilen alltså färdig och premiärvisas i dag på Volvo-museumet i Göteborg. Detta som en del i Volvos 80-årsjubileum, även om det var förra året som Volvo fyllde jämt. Teknikens Värld skickade iväg testchef Hans Hedberg för en första titt på bilen – håller den måtten?
– Hot Rod Jakob har ett ”cleant” fräscht utseende och kommer garanterat att dra många blickar till sig på SEMA-mässan i Las Vegas, berättar Hans Hedberg via sin mobil.
Det intressanta med Hot Road Jakob är att det är Volvo Personvagnar som ligger finansiellt bakom projektet, Ford är alltså inte inblandade. Sen är det skoj också att en hot rod av den här typen inte är byggd på ett gammalt Ford-chassi som det oftast brukar vara.
Först och främst ska bilen visas upp på Volvos museum i Göteborg, därefter ska den turnera runt hos de återförsäljare som utnämnts till de bästa i Norden. Först ska bilen visas en månad hos Bil-Månsson i skånska Eslöv under en månad, sedan i Upplands Väsby under nästkommande månad. Därefter är det Danmarks, Norges och Finlands tur att visa upp Hot Rod Jakob.
Till sist ska bilen alltså ställas ut på SEMA-mässan i Las Vegas i höst.
Många av detaljerna på bilen följer samma koncept som på originalbilen från 1927. Bland annat ser man de klassiska vindrutestolparna går ner längs med karossidorna. Dimensionerna, materialet och antalet skruvar som används följer originalbilen exakt. Kylaren med sin kylarmaskering ser också ut precis som hos sin föregångare, bortsett från kylarlocket som inte finns på hotroden. Hot Rod Jakob har också en massa moderna och innovativa lösningar som inte fanns för 80 år sedan. Bland annat de breda fälgarna i aluminium med lika breda däck som har specialmönster à la Volvos järnmärke. Skivorna är också av annat snitt än i går – 550 millimeter mäter de på bakhjulen. Inuti bilen finner man, i stället för en soffa, två runda sköna komfortstolar med rejält grepp. Instrumenteringen är Leif Tufvessons eget påhitt med ett kombiinstrumet, utan konventionella mätare, som är placerat till höger om ratten. Instrument ändrar färg och funktion när man trycker på det. Ett tryck: tändningen slås på, knappen blir röd. Trampar man ner kopplingen blir knappen lila. Ett tryck till: bilen startar samtidigt som knappen byter färg till Volvo-blått.
Flera av bilens delar är plockat från äldre Volvo-modeller. Till exempel kommer ratt, rattstång och växelspaksdamaks från en P1800 från 1962. Bromspedaler och huvudbromscylinder kommer från 140-serien. Växellådan M90 är Volvos sista bakhjulsdrivna plockad från 960.
Motorn är senaste T5-motorn som här har konverterats till etanoldrivning. Ur den plockar man 265 hästkrafter samtidigt som man skänker miljön en tanke.
Hot Rod-Jakob - tekniska specifikationer
Chassi: Kolfiberchassi. Stålsubframe som stöd för motorpaketet.
Fjädring fram: Stel framaxel med inbyggd styrväxel. Dolda länkarmar och fjäderklädda gasstötdämpare.
Fjädring bak: Triangelstag. Invändigt monterade dolda länkarmar och fjäderklädda gasstötdämpare.
Kaross: Handformad aluminiumkaross.
Färg: Volvo Jakob "Engellau-blå".
Interiör: Handsytt ljusbrunt slätt och perforerat skinn. Skumstoppning. Klassiska vertikala pipor i ryggstödet.
Motor: längsmonterad Volvo T5, femcylindrig bensinmotor med lättrycksturbo. Flexifuelkonverterad för bensin och etanoldrift. Hästkrafter cirka 265 hk. Vridmoment cirka 370 Nm. Max effekt cirka 185 kW.
Växellåda: 5-växlad manuell M90 växellåda (Volvo 960).
Bromsar: Fälgmonterade specialtillverkade bromsskivor. Dubbla fyrkolvsok per skiva.
Hjul fram: 10x22" AEZ Forge fälgar.
Hjul bak: 8x19" AEZ Forge fälgar.
Däck fram: Pirelli Scorpion special 225/55/19
Däck bak: Pirelli Scorpion special 295/40/22
Avgassystem: Invändigt placerat 3" rostfritt fullflödesavgassystem med racekatalysator.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se