Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Daimler AG

Hipp hopp hurra: Mercedes G-klass 40 år!

Mercedes kantigaste modell fyller 40 år. En terrängbil som skulle duga även för vägen. Här är historien om G-klass "Geländewagen" samt några tillbakablickar i vårt testarkiv.

En världens kanske kantigaste bilmodeller fyller 40 år: Mercedes Geländewagen, eller G-klass som den officiellt heter. Premiären skedde i den franska medelhavsorten Toulon den 4 till 9 februari 1979. Det första spadtaget med modell 460, som internkoden lyder, började emellertid redan 1969 då Mercedes och österrikiska Steyr-Puch började prata om ett samarbete. Båda tillverkarna hade redan terrängdugliga fordon som Unimog och Pinzgauer på paletten men med den nya bilen ville man även addera bra väghållning. En första trämodell stod klar 1973 och året därpå fanns en körbar prototyp redo för test. 1975 började formgivningen som kom att stämma väl överens med den klara bilen, de sista justeringarna gjordes av Bruno Sacco hos Mercedes.

Bild från interntidning 1975 där G-klass kallas för "Cross Country Car".Bild från interntidning 1975 där G-klass kallas för "Cross Country Car".Bild från interntidning 1975 där G-klass kallas för "Cross Country Car".
Bild från interntidning 1975 där G-klass kallas för "Cross Country Car". Foto: Daimler AG

Starten blev dock strulig för G-klass, bland annat blåstes en beställning på 20 000 fordon av efter revolutionen i Iran 1979. Modellen förlorade dessutom upphandlingskampen mot Volkswagen Iltis till Bundeswehr men kom att ersätta samma bil 1988 när den togs ur produktion. G-klass kom att uppdateras och bli allt mer mer påkostad och komfortabel med åren. 1999 kom till exempel den gamla terrängbilen för första gången i sportig AMG-version. För ett år sedan kom en ny G-klass (internkod 463) och till många fantasters lättnad har den ärvt mycket från sin föregångare, designmässigt vill säga även om kanterna filats till.

Mercedes G-klass mot Range Rover i Teknikens Värld nummer nummer 11/1985.Mercedes G-klass mot Range Rover i Teknikens Värld nummer nummer 11/1985.Mercedes G-klass mot Range Rover i Teknikens Värld nummer nummer 11/1985.
Mercedes G-klass mot Range Rover i Teknikens Värld nummer nummer 11/1985. Foto: Lasse Allard

Och vad har vi tyckt om bilen då? Primitiv, brutal, kantig ... men även alldeles underbar. G-klass har fått både bu och bä i Teknikens Värld. I vårt test i nummer 11/1985 hade den högerhjulet nerbäddat i ett gyttjehål och spann. Bilen såg ut att kunna tippa vilken sekund som helst. Testföraren kopplade lugnt i diffspärrarna för de båda axlarna och bilen kravlade sig ur skiten. Terrängegenskaperna gjorde att Mercedes G-klass vann testet mot Range Rover. När tysken uppfattades som tydlig i sin roll , "i det närmaste militärisk", ansågs engelsmannens kombination av terräng- och lyxbil som smått oseriös. Tonen hade dock varit hårdare i Teknikens Världs första test av G-klass i nummer 3/1981. Dåliga stolar, utspridda reglage, kass värmeanläggning... ingenting andades Mercedes - utom priset. För samma pengar, 150 000 kronor, fick du tre Vaz Niva - en av de få modeller som ansågs vara en värdig konkurrent.

Björn Sundfeldt och G-klass i Teknikens Värld nummer 3/1981.Björn Sundfeldt och G-klass i Teknikens Värld nummer 3/1981.Björn Sundfeldt och G-klass i Teknikens Värld nummer 3/1981.
Björn Sundfeldt och G-klass i Teknikens Värld nummer 3/1981. Foto: Ulf H Holmstedt

I nummer 18/2002 hade vi svårt att hitta en enda punkt där bilen kändes smidig eller tillmötesgående. Den gamla kantiga inredningen rimmade illa med bitar hämtade från olika generationer av C- och E-klass. 2003 fick G-klass se sig besegrad när det kom till brutalitet. Hummer H2 gjorde debut och vi ställde de två i tidningens märkligaste duell någonsin under rubriken "Vad skulle Jesus ha valt?"

Nya Mercedes G-klass omringad av gamlingar.Nya Mercedes G-klass omringad av gamlingar.Nya Mercedes G-klass omringad av gamlingar.
Nya Mercedes G-klass omringad av gamlingar. Foto: Daimler AG

I systertidningen Klassiska Bilar nummer 2/2011 betraktade vi bilen under vinjetten "Modern Klassiker" och summerade provkörningen enkelt och kärnfullt med "den enda bilen en överlevare behöver". G-klass är äldre än internet men en handfull av våra provkörningar av modellen kan du läsa här. Även om du föredrar den nya G-klassen är din lycka gjord – vår provkörning av den bilen läser du här.