Hispano-Suiza trimmar mamma Carmen
Hispano-Suiza, detta ärevördiga gamla bilmärke, har trimmat sin comeback-modell Carmen.
Den nya versionen går under namnet Carmen Boulogne. Lockbetet är nya 95 friska hästkrafter och de två elmotorerna presterar nu 1 114 hästkrafter. Därtill är bilen 60 kilo lättare, främst genom att taket nu är tillverkat av kolfiber och genom att hjulupphängningen har viktbantats. Däremot har man inte ändrat på batteriet, precis som förut är det på 80 kWh. Bilen klarar av att snabbladda batteriet på en halvtimme till 80 procent, bara det är full fart på laddstationen.
LÄS OCKSÅ: Hispano Suiza Carmen officiell
Men det är inte toppfarten på 290 km/h, eller acceleration till 100 km/h på 2,6 sekunder, som är orsaken till att du beställer en Hispano-Suiza Carmen Boulogne. Det är ju namnet. Hur tråkigt låter inte “Älsking, jag kör till Konsum, jag tar Volvon” jämfört med “Älskling, jag kör till Konsum, jag tar Hispano-Suiza Carmen Boulogne”. Det låter som början på en otrohetsaffär. Men Carmen syftar på nuvarande ägarens mamma Carmen, och Boulogne är platsen en biltävling som Hispano-Suiza vann 1921-1923.
Om du inte visste det: Hispano-Suiza startades 1904 och tillverkade en rad överdådiga bilmodeller under mellankrigstiden. Den schweiziska namndelen (“Suiza”) kommer av att chefskonstruktören Marc Birkigt var från Schweiz. Huvudkontoret och tillverkningen låg i Barcelona, och där ligger också det nystartade bilföretaget med samma namn. Hur kopplingen till det ursprungliga biltillverkande företaget ser ut framgår inte av företagets hemsida, vilket brukar betyda att det inte finns någon koppling alls.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se