Historien om BMW Z8

My name is Z8… BMW Z8. Historien om bilmodellen som var så mycket mer än bara James Bonds tjänstefordon.

BMW 507 var en av 1950-talets vackraste bilar men en affärsmässig flopp. 45 år senare gjorde BMW ett nytt försök. Inte bara japanska bilnördar, utan hela världen baxnade när BMW drog täcket av den nya konceptbilen Z07 i Tokyo 1997. Nästan alla tänkte på 507. Från den låga fronten och de böljande framskärmarna till den smäckra bakdelen påminde Z07 om 507.

De ansvariga för designen hette Chris Bangle och Henrik Fisker (den förre blev BMW:s mest omdiskuterade designer genom tiderna, den senare startade eget bilmärke i sitt eget namn) och alla tycktes överens om att de hade skapat ett mästerverk. Trots översvallande omdömen var det långt ifrån självklart att BMW, som alltid ansetts vara framåtblickande i sin design, skulle bygga en bil med så tydliga retroinfluenser. Efter att Z07-konceptet visats upp en andra gång i Detroit ett år senare fanns inga tvivel längre – bilen skulle byggas.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill