Historien om Fenmercan

De må heta W110, W111 och W112 men de flesta känner dem som Fenmercor. Här är historien om Mercedes-bilarna.

Sextiotalets familjebilar från Mercedes-Benz står ut som ett avsidesspår i företagets historia. De flesta kommer ihåg smeknamnet Fenmerca, eller Heckflosse på tyska. Kanske med ett visst obehag i bakhuvudet. Inte ens under modellens livstid uppskattades designen fullt ut. Namnet Fenmerca kom sig av de karaktäristiska fenorna på bakskärmarna som ersatte företrädarens pontoner och var kraftigt inspirerade av rådande mode i USA.

Mercedes-Benz 220 b med internbeteckning W111 introducerades i augusti 1959 som en helt ny modellgeneration med uppgift att efterträda de så kallade Bullmercorna. Fenorna i all ära men Mercedes-Benz nya modellserie var banbrytande på flera andra sätt. Innanför Daimler-Benz väggar hade teknikerna gjort stora framsteg de senaste åren, allra mest när det gällde den passiva säkerheten. De gamla modellernas mjuka konstruktioner blev med ens omoderna, Mercedes-Benz W111 blev den första serieproducerade bilen med vad som kan liknas vid en säkerhetsbur runt kupén. Därtill fanns ordentliga energiupptagande krockzoner fram och bak. Säkerhet kom i fortsättningen att bli ett honnörsord i fortsatta utvecklingen av märkets modeller.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill