Historien om Fenmercan
Premium De må heta W110, W111 och W112 men de flesta känner dem som Fenmercor. Här är historien om Mercedes-bilarna.
Sextiotalets familjebilar från Mercedes-Benz står ut som ett avsidesspår i företagets historia. De flesta kommer ihåg smeknamnet Fenmerca, eller Heckflosse på tyska. Kanske med ett visst obehag i bakhuvudet. Inte ens under modellens livstid uppskattades designen fullt ut. Namnet Fenmerca kom sig av de karaktäristiska fenorna på bakskärmarna som ersatte företrädarens pontoner och var kraftigt inspirerade av rådande mode i USA.
Mercedes-Benz 220 b med internbeteckning W111 introducerades i augusti 1959 som en helt ny modellgeneration med uppgift att efterträda de så kallade Bullmercorna. Fenorna i all ära men Mercedes-Benz nya modellserie var banbrytande på flera andra sätt. Innanför Daimler-Benz väggar hade teknikerna gjort stora framsteg de senaste åren, allra mest när det gällde den passiva säkerheten. De gamla modellernas mjuka konstruktioner blev med ens omoderna, Mercedes-Benz W111 blev den första serieproducerade bilen med vad som kan liknas vid en säkerhetsbur runt kupén. Därtill fanns ordentliga energiupptagande krockzoner fram och bak. Säkerhet kom i fortsättningen att bli ett honnörsord i fortsatta utvecklingen av märkets modeller.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se