Historien om Porsche 356
Primitiv till en start men med tiden allt mer komfortabel – och snabbare. Här historien och Porsche 356, 356 A, 356 B, och 356 C.
356
Sorgligt nog fick Ferdinand Porsche aldrig se sin sportbilsdröm blomma ut till fullo. Han hade överlevt fängelsetiden, men de hemska förhållandena knäckte hans hälsa. Den 30 januari 1951 avled han i sviterna av en stroke och begravdes i Zell am See. Ansvaret att förvalta Ferdinands arv och driva företaget framåt vilade nu tungt på Ferry. Han behövde aldrig oroa sig så värst mycket, beställningarna på 356 kom i rasande takt.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se